i xy -planet.
a) Beregn sirkulasjonen curl(F) til feltet. Er feltet konservativt?
Jeg prøver sånn:
Skulle jeg ikke få tall i stede for variabler? Er jeg helt på villspor eller? Kan noen regne og vise, skjønner ikke det.
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hvordan får du at curlen blir 0? Curlen blir enkelt og greitGjest wrote:Nei, du skal ikke få ut et tall, men en vektor. 0 er her nullvektoren
Curl av et todimensjonalt vektorfelt kan føres opp på følgende måter:
Ettersom Curl av ditt vektorfelt er lik nullvektoren, betyr det at vektorfeltet er rotasjonsfritt, og dermed konservativt.
Det lurer jeg også på. Men hvis Curl erEclipse wrote:Hvordan får du at curlen blir 0? Curlen blir enkelt og greitGjest wrote:Nei, du skal ikke få ut et tall, men en vektor. 0 er her nullvektoren
Ettersom Curl av ditt vektorfelt er lik nullvektoren, betyr det at vektorfeltet er rotasjonsfritt, og dermed konservativt.. Legg merke til at curl av en vektor er et skalarfelt, mens curl av en vektor er et vektorfelt i .
.Gjest wrote:Det lurer jeg også på. Men hvis Curl erEclipse wrote:Hvordan får du at curlen blir 0? Curlen blir enkelt og greitGjest wrote:Nei, du skal ikke få ut et tall, men en vektor. 0 er her nullvektoren
Ettersom Curl av ditt vektorfelt er lik nullvektoren, betyr det at vektorfeltet er rotasjonsfritt, og dermed konservativt.. Legg merke til at curl av en vektor er et skalarfelt, mens curl av en vektor er et vektorfelt i . . Betyr det at vektorfeltet er konservativ?
Så vektoren er ikke konservativ?Eclipse wrote: Nei, curlen må værefor at vektorfeltet skal være konservativt.