Hvordan kan jeg klart skille mellom Ordna og Uordna utvalg? har litt problemer når det kommer til blandingsoppgaver
Jeg vet at ordna da spiller rekkefølgen en rolle, mens urodna ikke spiller noe rolle. Har dere noen eksempler som jeg kan bruke eller noe slikt for å kunne se det klart?
Ordna vs Uurdna utvalg
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Korrekt: når utvalget er ordnet, så har rekkefølgen noe å si.
F.eks. så er pin-koder ordnede. Pinkoden 1324 er forskjellig fra pinkoden 3124, selv om de inneholder de samme siffrene. (Tilsvarende med bilskilt.)
I u-ordnede utvalg så bryr vi oss ikke om rekkefølgen på tingene.
F.eks. i yatzee så får man hus hvis man triller, f.eks.: 3, 3, 5, 5, 5 uansett om man triller terningene en-og-en, eller alle på likt.
Hvis du har en konkret oppgave du er usikker på om er ordnet/u-ordnet, så kan du poste den og få den forklart.
F.eks. så er pin-koder ordnede. Pinkoden 1324 er forskjellig fra pinkoden 3124, selv om de inneholder de samme siffrene. (Tilsvarende med bilskilt.)
F.eks. i yatzee så får man hus hvis man triller, f.eks.: 3, 3, 5, 5, 5 uansett om man triller terningene en-og-en, eller alle på likt.
Hvis du har en konkret oppgave du er usikker på om er ordnet/u-ordnet, så kan du poste den og få den forklart.

Thx! Har ikke noen spesiell oppgave enda desverre.Emilga wrote:Korrekt: når utvalget er ordnet, så har rekkefølgen noe å si.