P-Matte i VG1, fysikk 1 i VG2. Overkommelig?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Spitfire69
Cayley
Cayley

Hei dere! Mitt første innlegg på forumet! :)

Nå har det seg slik at jeg starter i VG2 til høsten. Valgte realfag som programfag, med fagene "geofag , fysikk 1, informasjonsteknologi og S-matte".
Jeg tok som sagt P-Matte i vg1 og skal ta fysikk 1 i vg2 (pga studiet jeg ønsker å begynne på krever fysikk 1).
Tror dere det er overkommelig å ta fysikk 1 med bakgrunn av p-matte? Jeg er klar over at det kommer til å bli en tøff kamp de 2 neste årene.
Jeg både gruer og gleder meg til å ta realfagene! Målet mitt er å gjøre det så godt som overhodet mulig.

Er ikke verdens beste i matte, men tok likevel S-matte og fysikk, fordi jeg måtte, med tanke på drømmestudiet.

Håper noen kan gi meg litt tips og dele sine erfaringer! :) Setter pris på alle svar!
Rene

Spitfire69 wrote:Hei dere! Mitt første innlegg på forumet! :)

Nå har det seg slik at jeg starter i VG2 til høsten. Valgte realfag som programfag, med fagene "geofag , fysikk 1, informasjonsteknologi og S-matte".
Jeg tok som sagt P-Matte i vg1 og skal ta fysikk 1 i vg2 (pga studiet jeg ønsker å begynne på krever fysikk 1).
Tror dere det er overkommelig å ta fysikk 1 med bakgrunn av p-matte? Jeg er klar over at det kommer til å bli en tøff kamp de 2 neste årene.
Jeg både gruer og gleder meg til å ta realfagene! Målet mitt er å gjøre det så godt som overhodet mulig.

Er ikke verdens beste i matte, men tok likevel S-matte og fysikk, fordi jeg måtte, med tanke på drømmestudiet.

Håper noen kan gi meg litt tips og dele sine erfaringer! :) Setter pris på alle svar!
I fysikk 1 bruker man stort sett bare algebra for å løse problemer. Du har mer eller mindre de fleste verktøyene du trenger. I tillegg tar du S matte samtidig som vil være til god støtte. Med andre ord trenger du ikke bekymre deg
Spitfire69
Cayley
Cayley

Aha, okay! Der sank blodtrykket litt iallfall! :) Tusen takk for svar.
Guest

Som fysikklærer: Vi har en del elever med 1P som tar fysikk 1, og det går ok hvis man er klar til å jobbe, men vi anbefaler jo å ha 1T og helst R1 også. Det er en del matte i fysikken, spesielt i mekanikken som er en viktig del av faget. Men du tar i hvert fall S1, de som sliter mest med matematikken i fysikk er de som tar 2P samtidig.

Nå har du et par uker til skolestart, så se om du får lånt deg en 1T-bok og lest deg litt opp før du starter på fysikken. Jeg vet at mitt lokale bibliotek har noen mattebøker til utlån, så kanskje ditt bibliotek også har det.

Det du bør se på er:
- Algebra/formelregning. Som Rene sa er algebra, spesielt det å snu formler, det viktigste du må kunne, og det er en del mer av dette i 1T enn i 1P. Finn delkapitlet med formelregning i 1T-boka, og regn så mye med formler som mulig. Se også på abc-formelen for å løse andregradsligninger, det dukker opp noen slike i fysikken.
- Enkel derivasjon (du må forstå hva derivasjon er, dvs. å finne endring, og du må kunne derivere polynomfunksjoner).
- Trigonometri, vi bruker sinus, cosinus og tangens en del.

Det er også litt vektorer i matematikken, det er fra R1, men det vi gjør i fysikken er relativt enkelt, så hvis du har kontroll på trigonometri går det bra.
Spitfire69
Cayley
Cayley

Tusen takk, mr.fysikklærer!

Skal ta alt i betraktning! Skal følge dine tips! Tusen takk for svar. :-)
God sommer så lenge.
Post Reply