R1 oppgave 4.94 Pytagoras bevis

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Henrymatte

Hei!

Sliter med oppgave 4.94 a) i R1 side 170.

Noen som vet hvordan man kommer fra til løsningen? er ikke fasit i boken heller. Litt vansekelig å legge ut oppgaven siden det er trwkant med flere mål.

Er det noen regler på hvordan man går frem? Evt areal av hele figur = areal av ulike figurer summert sammen inni trekanten? eller å gå veien a^2 + b^2 = c^2. vet ikke hva som er helt tillat av veien å gå.
Gjest

Tror du bare må ta bilde av oppgaven jeg. Det finnes også flere ulike R1 bøker så det hadde vært greit om du spesifiserte hvilken du bruker.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Har en R1-bok liggende med en oppgave 4.94 iallefall. Er det feil oppgave får jeg bare beklage.

Oppgaven lyder som følgende: i [tex]\Delta ABC[/tex] er [tex]\angle C=90[/tex] grader og [tex]CD \perp AB[/tex]

Der får du beskjed om å vise at [tex]a^2=cc_1[/tex], [tex]b^2=cc_2[/tex] hvor [tex]c_1[/tex] og [tex]c_2[/tex] er deler av [tex]c[/tex] delt opp av linjen [tex]h_{\perp c}[/tex]

og å bruke de to til å bevise pytagoras setningen

Da er det egentlig bare å summere. [tex]a^2+b^2=cc_1+cc_2=c(c_1+c_2)=c(c)=c^2[/tex]
Henrikmatte

Kay skrev:Har en R1-bok liggende med en oppgave 4.94 iallefall. Er det feil oppgave får jeg bare beklage.

Oppgaven lyder som følgende: i [tex]\Delta ABC[/tex] er [tex]\angle C=90[/tex] grader og [tex]CD \perp AB[/tex]

Der får du beskjed om å vise at [tex]a^2=cc_1[/tex], [tex]b^2=cc_2[/tex] hvor [tex]c_1[/tex] og [tex]c_2[/tex] er deler av [tex]c[/tex] delt opp av linjen [tex]h_{\perp c}[/tex]

og å bruke de to til å bevise pytagoras setningen

Da er det egentlig bare å summere. [tex]a^2+b^2=cc_1+cc_2=c(c_1+c_2)=c(c)=c^2[/tex]
Ja det er riktig oppgave
Svar