Matte i fysikk 1?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
anjafur
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 16/10-2017 20:11

Hei, jeg har valgt Fysikk 1 men lurer litt på hvor mye av fysikken som er matte? Jeg spør siden jeg vet ikke om jeg skal skrive notater på PC (som jeg liker best) eller i en skrivebok. Hvis det eventuelt ikke er så mye matte i fysikken kan jeg bare skrive mattebiten i en kladdebok. Hva synes dere?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Fysikk bruker jo matematikk som hovedverktøy, og av den grunn vil jeg anbefale deg at du bruker en skrivebok. For øvrig er det verdt å nevne at selve matematikken i faget ikke er spesielt vanskelig. Den vanskeligste matten du får per se, er trigonometri og inverse brøker. Likevel skal det sies at faget er regnetungt og av den grunn, så bruk som sagt en skrivebok.
anjafur
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 16/10-2017 20:11

Kay skrev:Fysikk bruker jo matematikk som hovedverktøy, og av den grunn vil jeg anbefale deg at du bruker en skrivebok. For øvrig er det verdt å nevne at selve matematikken i faget ikke er spesielt vanskelig. Den vanskeligste matten du får per se, er trigonometri og inverse brøker. Likevel skal det sies at faget er regnetungt og av den grunn, så bruk som sagt en skrivebok.
Takk for svaret! Da følger jeg rådet ditt og bruker en notatbok. Tror ikke jeg skal ha problemer med matematikken ettersom jeg har R2 nå (ligger et år før i matematikken), og fikk en 5 i R1.

Synes du jeg burde bruke en notatbok med ruter i, eller går det fint med en normal notatbok som er linjert?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

anjafur skrev:
Kay skrev:Fysikk bruker jo matematikk som hovedverktøy, og av den grunn vil jeg anbefale deg at du bruker en skrivebok. For øvrig er det verdt å nevne at selve matematikken i faget ikke er spesielt vanskelig. Den vanskeligste matten du får per se, er trigonometri og inverse brøker. Likevel skal det sies at faget er regnetungt og av den grunn, så bruk som sagt en skrivebok.
Takk for svaret! Da følger jeg rådet ditt og bruker en notatbok. Tror ikke jeg skal ha problemer med matematikken ettersom jeg har R2 nå (ligger et år før i matematikken), og fikk en 5 i R1.

Synes du jeg burde bruke en notatbok med ruter i, eller går det fint med en normal notatbok som er linjert?
Linjert eller rutete spiller egentlig ingen rolle. Brukte selv begge deler når jeg hadde faget iallefall.
Jabba_got_ya

Rutete bøker er litt å vanskelige å lese i etterkant.

Foretrekker linjerte bøker selv. Spesielt i fag som krever at du tar notater og leser igjennom dem senere. Noe du må gjøre i Fysikk.
Spitfire69
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 28/07-2018 17:18

Hei! Har fysikk 1, med bakgrunn av p-matte. (Er den eneste i min klasse med p -matte i vg1) :p
Så langt har ikke oppgavene/teorien vært et problem. Likevel er det noen faktorer som en ikke har lært i p-matten, derivasjoner f.eks.. Dette må man lære på egen hånd.
Har S1 matte i tillegg nå, (anbefales). S1/R1 matten er de to mattene som en MÅ velge hvis man vil gjøre det bra i fysikk 1.
:)
Ellers sånn sett; er det ganske straight forward hvis du tenker logisk. -Ekstremt interessant og gøy fag!
Svar