Passer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
heimattehei
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 16
Joined: 09/05-2018 14:21

Så i en tidligere gitt eksamensoppgave at man skulle lage et sektordiagram hvor det skulle komme tydelig frem hvor mange grader hver sektor var.
Er det slik at man må bruke passer og rett og slett konstruere dette diagrammet korrekt, eller lager man det bare sånn ca kanskje med gradskive og skriver på korrekte grader?
Aleks855
Rasch
Rasch
Posts: 6874
Joined: 19/03-2011 15:19
Location: Trondheim
Contact:

Hvilken eksamen var dette? Høres ut som det kunne vært en Del 2-oppgave, som betyr at det innebærer bruk av digitale verktøy, der konstruksjoner er litt enklere, og lar seg merke.
Image
heimattehei
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 16
Joined: 09/05-2018 14:21

Hei :-)
Det som var litt rart, var del 1 på våren 2011:
Skjermbilde9.PNG
Skjermbilde9.PNG (53.2 KiB) Viewed 2168 times
Fant også en annen oppgave her jeg stusset litt på:
Skjermbilde10.PNG
Skjermbilde10.PNG (262.46 KiB) Viewed 2168 times
Synes det var høye verdier som tok mye plass og veldig vanskelig å finne nøyaktig svar som fasiten sier er 178C
Derfor lurer jeg bare på om dette blir tatt hensyn til av sensor, at man har litt slingringsmonn i sånne type oppgaver?
Takk for hjelp!!
Aleks855
Rasch
Rasch
Posts: 6874
Joined: 19/03-2011 15:19
Location: Trondheim
Contact:

Skjønner.

Et sektordiagram er en sirkel med totalt 360 grader.

Datasettet består av 120 elever. Det vil si at hver elev utgjør $\frac{360^o}{120} = 3^o$.

Så sektoren for tur 1 (robåt) bestående av 15 elever blir en sektor på $15 \cdot 3^o = 45^o$ osv.
Image
Guest

Tror det skal holde å tegne sånn ca. og skrive nøyaktige verdier. Samtidig er det mulig å konstruere alle disse om man måtte ønske det ettersom tallene er hele og fine.
Post Reply