"Alle mot en"

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
administrator
Sjef
Sjef

Hei!
Fikk denne på mail i dag, den bør vel engasjere:

Hei på deg.

Tenkte jeg kunne gi dere mattefolka en liten nøtt. ET regnestykke som jeg har forsøkt å se litt på selv, men jeg husker ikke løkke-kunnskapene etc fra ingeniørhøgskolen, så jeg tenkte dere kunne få tygge litt på den.

Vet ikke om dere har sett på spørreprogrammet "Alle mot èn" på TV2? Det er et quiz-show der 1 person skal "slå ut" 100 stykker (svare på et spørsmål som også blir stilt 100 personer i salen). Totalt i hver runde er det 500.000 kroner fordelt ut på de til enhver tid gjenværende "motstandere" i salen. Det vil se det en "gjennomsnittspremie" pr gjenværende motstander. Dersom denne ene personen klarer å slå ut samtlige i salen på ikke mer enn 15 runder, så vinner han alle pengene han har akkumulert i løpet av de 15 omgangene. Han har også anledning til å DOBLE 1 gang i løpet av de 15 rundene. Da vil hver gjenværende person være "dobbelt så mye verdt" ( i praksis så er det vel da 1.000.000 på fordeling på "motstanderne"). Dersom ikke alle personer er slått ut etter 15 runder, vinner vedkommende ingen ting. Spillet er også over når alle motstanderne er slått ut, dvs spillet kan godt være over 1 runde (alle 100 slått ut første runde)

For eksempel:
Runde 1: 100 stk gjenværende, 500.000 i potten, 5 svarer feil (går ut): Hver er verdt (500.000/100)*5 = 25.000
Runde 2: 95 stk gjenværende, 500.000 i potten, 10 svarer feil (går ut): Hver er verdt (500.000/95)*10 = 52631,57

Dvs etter 2 runder har vedkommende 25.000 + 52631.57 = 77631,57 kroner

MITT SPØRSMÅL ER DA: HVA ER DET MAKSIMALE EN SPILLER KAN VINNE (HVA ER DET OPTIMALE ANTALL PERSONER Å SLÅ UT PR.RUNDE FOR Å STIKKE AVGÅRDE MED DEN STØRSTE TOTALE PENGEPREMIEN ETTER ALLE RUNDENE?)

Jeg antok at det optiale var å slå ut 86 stk i runde 1, og deretter 1 person de gjenværende 14 rundene (for det lønner seg jo å spille alle 15 rundene). Da kommer man opp i litt i overkant av 2.5 millioner totalt (dobler siste runden). Men så prøvde jeg en annen kombinasjon, og da kom jeg opp i 2.8 millioner... Jeg ser TV2 markedsfører på sine nettsider at en deltaker kan vinne inntil 2.5 millioner.. er dette da feil, eller er det mitt regnestykke som inneholder en feil?

Jeg har lagt ved dette Excel-arket så dere kan se rekken som jeg har satt opp.

Regner med dere tar denne på strak arm?
Venter spent på et svar, samt gjerne en forklaring.

Vennlig hilsen
NN

Hilsen Kenneth
Post Reply