Andre års fag og vitnemål

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Andre års fag og vitnemål

Innlegg Fermino » 31/01-2019 07:54

Hallo! Håper noen her i forumet har peiling, var vanskelig å Google seg til et svar (muligens fordi det er åpenbart(?))
Kan man ha et ‘tredje års’ programfag på vitnemålet uten å ha et ‘andre års’ programfag? Har et programfag for mye og lurer på om det er mulig.
Eks: istedenfor å ha både r1 og r2 på vitnemålet, så fjerner jeg r1 og har istedenfor bare r2og et annet fag.
Fermino offline

Re: Andre års fag og vitnemål

Innlegg Fermino » 31/01-2019 08:00

Virker jo for meg at så lenge de fagene ikke er et opptakskrav i et studium og at man har to programfag som går over to år så er ikke det et problem?

(I mitt tilfelle vil programfagene være fy1, fy2, kje1, kje2, r1 og bi2. Her er det bi2 jeg lurer på om er problematisk siden jeg ikke har bi1)

Håper noen kan bekrefte eller avkrefte!
Fermino offline

Innlegg Gjest » 31/01-2019 08:14

nei, det er ikke problematisk
Gjest offline

Innlegg Gjest » 31/01-2019 13:07

Du kan ikke fjerne fag fra vitnemålet. I noen tilfeller kan du bytte ut et fag med et annet f.eks. T-matte for P-matte fordi disse overlapper. Jeg tror også at det er mulig å bytte ut R1 med S1+S2. Grunnen til at du ikke kan fjerne fag er fordi det er lovbestemt at iløpet av videregående opplæring må du ha x antall timer med undervisning i de ulike fagene og fjerner du et av fagene har du dermed ikke hatt nok undervisning. Det skal derfor ikke være mulig å bytte ut R1 med f.eks. tekforsk.

Likevel er det noen som sitter med fasiten og de befinner seg ikke her på dette forumet. Gå og snakk med administrasjonen på skolen din.
Gjest offline

Innlegg Fermino » 31/01-2019 13:58

Gjest skrev:Du kan ikke fjerne fag fra vitnemålet. I noen tilfeller kan du bytte ut et fag med et annet f.eks. T-matte for P-matte fordi disse overlapper. Jeg tror også at det er mulig å bytte ut R1 med S1+S2. Grunnen til at du ikke kan fjerne fag er fordi det er lovbestemt at iløpet av videregående opplæring må du ha x antall timer med undervisning i de ulike fagene og fjerner du et av fagene har du dermed ikke hatt nok undervisning. Det skal derfor ikke være mulig å bytte ut R1 med f.eks. tekforsk.

Likevel er det noen som sitter med fasiten og de befinner seg ikke her på dette forumet. Gå og snakk med administrasjonen på skolen din.

Takk for svar.
Er klar over at ting ikke kan fjernes men må byttes, ordla meg Muligens litt upresist. Er også klar over at det er krav til timetall og hvor mange år programfaget skal gå over.
Når det gjelder svaret til spørsmålet mitt, så virker det i mine øyne ganske opplagt og at det burde være mulig. Rådet ditt er forsåvidt klokt og lurt, best å snakke med rådgivere og være sikker.
Fermino offline

Innlegg Kay » 01/02-2019 15:24

Det skal dog sies at de studiene som krever R2 også i 100% av tilfellene krever R1 (jfr. Samordna opptak), så du slipper liksom ikke så lett unna hvis du ønsker å søke realfag videre :roll:
[tex]e=\pi=3[/tex]
Kay online
Galois
Galois

Innlegg Gjest » 01/02-2019 15:41

Kay skrev:Det skal dog sies at de studiene som krever R2 også i 100% av tilfellene krever R1 (jfr. Samordna opptak), så du slipper liksom ikke så lett unna hvis du ønsker å søke realfag videre :roll:

Jeg trodde S1+S2 ga R1 kompetanse?
Gjest offline

Innlegg Markus » 02/02-2019 22:12

Gjest skrev:
Kay skrev:Det skal dog sies at de studiene som krever R2 også i 100% av tilfellene krever R1 (jfr. Samordna opptak), så du slipper liksom ikke så lett unna hvis du ønsker å søke realfag videre :roll:

Jeg trodde S1+S2 ga R1 kompetanse?

Ja, men som Kay sier krever det R1 for å ha R2. Man kan ikke ha både S1+S2 og R2 på vitnemålet sitt samtidig. For å ha R2 må du også ha R1 der. Man kan dog ha bare S1 + S2 som "tilsvarer" R1 kompetanse formelt (selv om det er ganske feil i praksis!)
Markus offline
Fermat
Fermat

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester