Finn
Det skal ikke være nødvendig med mer enn VGS-kunnskaper her.
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Du har ikke rotet deg bort i det hele tatt - dette er helt rett! Bra jobba!Aleks855 wrote:Den var litt vrien for min del. Tror jeg rota meg bort.
Det jeg sitter igjen med etter litt regning er at
Så det virker som atder er det n-te trekanttallet. Altså får jeg .
Innsattfår vi men det virker ikke som et svar man forventer her.
LaAleks855 wrote:Oppfølger: Lavære en funksjon som tilfredsstiller for alle . Finn .
8?Markus wrote:LaAleks855 wrote:Oppfølger: Lavære en funksjon som tilfredsstiller for alle . Finn . , som gir , så . Dette innsatt i den originale funksjonallikningen gir så .
Oppfølger: La. Hvor mange forskjellige (reelle) løsninger har likningen ?
Svaret ovenfor er jeg rimelig sikker på at er rett, for å utdype: har ikke noen pen metode så jeg bruteforcer bare hele greia fullstendigMarkus wrote:LaAleks855 wrote:Oppfølger: Lavære en funksjon som tilfredsstiller for alle . Finn . , som gir , så . Dette innsatt i den originale funksjonallikningen gir så .
Oppfølger: La. Hvor mange forskjellige (reelle) løsninger har likningen ?
Likningengir eller . Denne andregradslikningen har alltid to forskjellige løsninger. Derfor har vi at løsningsmengden til består av to punkter: . Tilsvarende har da fire løsninger , , og . Videre gir dette at har åtte løsninger: to for hver der . (Abelkonkurransen runde 2 95/96)
Må være 2Markus wrote:Tillater meg å poste enda en oppfølger. En av favorittene mine i denne typen funksjonsnøtter:
Hvor mange reelle løsninger har likningen?