Aleks855 wrote:Tusen takk for innspill! Jo mer jeg graver, jo bedre ser jeg at bevisene ikke er så tungvinte som de først syntes å være.
Jeg må se nærmere på Bolzano-Weierstrass hvis jeg skal bruke den. Det virker som det er minste motstands vei.
Jeg ville nå iallfall kalle et grunnkurs i reell analyse uten Bolzano-Weierstrass ufullstendig. Jeg legger ved et bevis:
Proposisjon. Enhver reell følge har en monoton delfølge.
Bevis. La være en følge. Kall et element for en
topp dersom for alle . Følgen må ha enten endelig eller uendelig mange topper. Dersom har uendelig mange topper, vil følgen av toppene gi oss en monotont synkende delfølge, og vi er ferdige. Dersom har endelig mange topper, finnes det en slik at er den siste toppen i følgen. Ettersom ikke er en topp, finnes det en slik at . Induktivt, dersom vi har funnet et element , vet vi at dette elementet ikke er en topp, så det finnes et element slik at . Dermed ser vi at delfølgen er monotont voksende.
Proposisjon. Dersom en følge er monoton og begrenset, konvergerer følgen.
Bevis. La være en monotont stigende følge som er oppad begrenset. Da eksisterer , og fra kompletthetsprinsippet vet vi at for alle finnes det en slik at Ettersom følgen er monotont stigende impliserer dette at for alle , så når . Et liknende bevis viser at en monotont synkende begrenset følge konvergerer mot sitt infimum.
Teorem (Bolzano-Weierstrass). Enhver begrenset reell følge har en konvergent delfølge.
Bevis. Bruk at enhver delfølge til en begrenset følge også vil være begrenset, og kombinér proposisjonene ovenfor.