Oppgavebok lineær algebra
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
sGreenfield
Hei! Jeg tar for tiden faget "matte 3", og lurer i den henseende på om noen vet om en norsk bok med en god del oppgaver som er å anbefale? Har jo lærerboken vi bruker, men vil veldig gjerne også ha noen andre kilder å se i. (føler jeg har behov for mengdetrening, sliter litt med å jobbe inn alle begrepene og klare å skjønne helt hva alt betyr. men denne uken fant jeg ut at "UDL" også har videoer i lineær algebra, som har hjulpet en god del, så må bare takke for det!)
Jeg vet ikke om så mange norske bøker, men Flervariabel Analyse med Lineær Algebra av Lindstrøm & Hveberg kan jo være en grei bok. Er vel sånn ca 2 av kapitlene i boka som er bare lineær algebra, resten er flervariabel analyse (men lineær algebra dukker ofte opp der og!). Det ligger ut en gratis pdf av den her: https://www.uio.no/studier/emner/matnat ... VLAbok.pdf. Nå vet jeg ikke helt hvordan Matte 3 er i sammenligning med lineær algebraen vi har på BMAT, som er MA1201 Lineær algebra med geometri i høst og MA1202 Lineær algebra med anvendelser. Boka i førstnevnte fag, hadde i alle fall mange oppgaver og kan kanskje være av interesse for deg. Den heter Elementary Linear Algebra with Supplement Applications. Jeg har fortsatt denne boka hvis du vil kjøpe den.
-
Guest
Tuusen takk! Lindstrøm & Hveberg-boka virket ganske midt i blinken (bare tittet kjapt over innholdsfortegnelsen og teksten). Skal sjekke ut boka på biblioteket først, men mulig et kjøp kan være interessant. Takk igjen!Markus wrote:Jeg vet ikke om så mange norske bøker, men Flervariabel Analyse med Lineær Algebra av Lindstrøm & Hveberg kan jo være en grei bok. Er vel sånn ca 2 av kapitlene i boka som er bare lineær algebra, resten er flervariabel analyse (men lineær algebra dukker ofte opp der og!). Det ligger ut en gratis pdf av den her: https://www.uio.no/studier/emner/matnat ... VLAbok.pdf. Nå vet jeg ikke helt hvordan Matte 3 er i sammenligning med lineær algebraen vi har på BMAT, som er MA1201 Lineær algebra med geometri i høst og MA1202 Lineær algebra med anvendelser. Boka i førstnevnte fag, hadde i alle fall mange oppgaver og kan kanskje være av interesse for deg. Den heter Elementary Linear Algebra with Supplement Applications. Jeg har fortsatt denne boka hvis du vil kjøpe den.