Mitt forsøk:
La
Ved
- gitt en
- gitt en
La nå
Ved å gange sammen ulikhetene får vi
Jeg finner ikke en omskriving som gir mening videre. Kan benytte at produktet av absoluttverdier er absoluttverdien av produktet, og få
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Trekantulikheten samt ulikheten over gir atAleks855 wrote: Ved å gange sammen ulikhetene får vi, og her kjører jeg meg fast.
Dette virker naturlig fordi hvis vi kan finne en passendeSkriv, og anta uten tap av generalitet at
Hvis vi tar utgangspunkt i atVi kan fint velgeog finne slik at
Korrekt!Aleks855 wrote:Ved nærmere ettertanke så ser jeg litt mer nøye hva poenget medvar, Dennis. Ideen er at siden vi vet at det finnes en passende for alle , så kan vi si det samme for alle når , ikke sant?
Yes - det er korrekt fordiAleks855 wrote:Takk igjen for innspillene! Har et oppfølgingsspørsmål.
Ønsker å vise at hvisog , så er . Slipper jeg så billig unna som jeg tror?
Fra produktregelen som nå er bevist, la, så er vel beviset fullført?
La oss si for ordens skyld at begrepet "kontinuitet" ikke er tatt opp enda på dette punktet (fordi jeg har valgt å separere kapitlet til et om grenser, og et om kontinuitet).Markus wrote: Yes - det er korrekt fordier kontinuerlig på hele og dermed også i .
Ja, det kan vi uten noe problem. Det at en funksjon er kontinuerlig iAleks855 wrote:La oss si for ordens skyld at begrepet "kontinuitet" ikke er tatt opp enda på dette punktet (fordi jeg har valgt å separere kapitlet til et om grenser, og et om kontinuitet).Markus wrote: Yes - det er korrekt fordier kontinuerlig på hele og dermed også i .
Vi kan vel likevel spare oss mye arbeid ved å bevise at hvisså vil (som går ganske kjapt), og deretter bruke i produktregelen for å bevise -regelen?
Dette er feil. En funksjonMarkus wrote:Det at en funksjon er kontinuerlig ier ekvivalent med å si at grensen til funksjonen eksisterer i . Så å si at er kontinuerlig i , er det samme som å si at grensen eksisterer.
Beklager. Jeg tenkte det var underforstått at hvisDennisChristensen wrote:Dette er feil. En funksjonMarkus wrote:Det at en funksjon er kontinuerlig ier ekvivalent med å si at grensen til funksjonen eksisterer i . Så å si at er kontinuerlig i , er det samme som å si at grensen eksisterer. er kontinuerlig i et punkt dersom grenseverdien eksisterer og .
Dette er på ingen måte underforstått, men er heller det sentrale i definisjonen av kontinuitet. Se på følgende funksjon:Markus wrote:Jeg tenkte det var underforstått at hviseksisterte (dvs. at venstre og høyre grenseverdi sammenfaller i punktet , så var . Men dette trenger nødvendigvis ikke å være sant da kanskje?