30,60 og 90 graders trekant

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
LindaPa

HVORFOR er det slik at i en trekant med 30, 60 og 90 grader er hypotenusen dobbelt så lang som den korteste kateten?

Sliter litt med å forklare/bevise hvorfor!!
pi p pi
Cayley
Cayley
Posts: 80
Joined: 18/05-2006 14:16
Location: oslo

mye i matte går det ikke an å bevise.. trenger du å bevise dette, eller er det bare for å provosere :)
er ikke så god i matte, så kan dessverre ikke svare på dette :roll:
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Posts: 383
Joined: 03/02-2005 19:32
Location: Stavanger

LindaPa wrote:HVORFOR er det slik at i en trekant med 30, 60 og 90 grader er hypotenusen dobbelt så lang som den korteste kateten?

Sliter litt med å forklare/bevise hvorfor!!
Du bruker bare Sinussetningen. Den sier:

[tex]\frac{a}{Sin A}=\frac{b}{Sin B}=\frac{c}{Sin C}[/tex]

Der vinkel er vinkelen motsatt av lengden a.

Kaller en den minste siden for a, så vil vinkelen A være 30 grader. Kaller så hypotenusen for b og da vil vinkelen B være 90 grader. Får da


[tex]\frac{a}{Sin 30}=\frac{b}{Sin 90}[/tex]

[tex]b=\frac{a*sin 90}{sin 30}=\frac{a*1}{\frac{1}{2}}=2a[/tex]
Guest

Jeg kan kanskje hjelpe litt med å forklare.

Ta en likesidet trekant, der alle sidene er like lange og alle vinkler er 60 grader.

Del denne i to med en linje fra toppvinkelen til ned til grunnflaten. Da deler du vinkelen på toppen i to like delerpå 30 grader og du får en ny vinkel grunnflate/høyde som er på 90 grader. Samtidig bli grunnlinjen blir delt i to. Grunnlinjen var opprinnelig lik hypotenusen.

Det er lettere å se når du konstruerer denne.
LindaPa

pi p pi wrote:mye i matte går det ikke an å bevise.. trenger du å bevise dette, eller er det bare for å provosere :)
er ikke så god i matte, så kan dessverre ikke svare på dette :roll:
vil vel heller si at alt som brukes i matematikken går an å bevise... du kan like godt holde kjeft enn å gi svar som dette!!

Det viste seg jo at det var en enkel briliant løsning! Takk for det :)
Guest

Alt i matematikk er grundig presentert og har ett solid grunnlag.
Så derfor slipper vi og kunne si at dette "kan ikke forklares", fordi alt dette kan faktisk bli forklart!
For eksempel så har vi omgjøring fra km/h til M/s, der km/h blir multiplisert med 3,6. Dette er selvfølgelig noe av den enkle matten men vi syter ikke over hvorfor det er sånn, det er bare sånn.
(km/h blir multiplisert med 3,6 på grunn av at fart må omgjøres til tid, og da må man ta hensyn til minutter)
Merete123

Tusen takk for god forklaring. Trenger det til matteeksamen og fordi jeg er mattelærer i grunnskolen.
De gode svarene som har blitt gitt har sikkert hjulpet mange andre enn meg også i løæpet av de 13 årene de har stått her 8-)
Post Reply