Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Hei, jeg har et bevis fra forelesningene som jeg er litt usikker på.
Proposition: Let be an algebraic integer. Then the ideal
\\to\mathbb{C},f\mapsto f(\alpha))\]is principal, and equal to for some irreducible monic .
Problemet er at jeg ikke ser helt hvordan beviset gjør det klart at er monisk. Eller, med andre ord, hvis vi har at er monisk, så ser jeg ikke helt hvordan beviset fungerer.
Proof: is an algebraic integer, so there exists a monic that vanishes at - then we also have . Let be such a monic polynomial of minimal degree. Take any : Now use the division algorithm in to obtain and multiply by to clear denominators: . Evaluate at to get .
Hvis ikke så vil beviset ha en motsigelse, siden , og har minimal grad ifølge antagelsen. Men er det moniske polynomet av minimal grad for hvilke , så i teorien kan vi jo fint ha både og hvis ikke er monisk.
stensrud wrote:
Problemet er at jeg ikke ser helt hvordan beviset gjør det klart at er monisk. Eller, med andre ord, hvis vi har at er monisk, så ser jeg ikke helt hvordan beviset fungerer.
Mener du at beviset ikke fungerer om er monisk, eller at du ikke ser hvordan vi kan anta at er monisk i beviset?
DennisChristensen wrote:
Mener du at beviset ikke fungerer om er monisk, eller at du ikke ser hvordan vi kan anta at er monisk i beviset?
Slik jeg ser det så bryter beviset ned hvis vi definerer som monisk fra starten av (slik starten av beviset over gjør). Dette er fordi vi ikke har en motsigelse i fordi kun har minimal grad blant alle moniske polynomer. Hvis vi derimot starter med å definere med minimal grad uten å bry oss om det er monisk eller ikke, så har vi vel ingen garantier for at er monisk, som er det vi vil ha.
DennisChristensen wrote:
Slik jeg ser det så bryter beviset ned hvis vi definerer som monisk fra starten av (slik starten av beviset over gjør). Dette er fordi vi ikke har en motsigelse i fordi kun har minimal grad blant alle moniske polynomer. Hvis vi derimot starter med å definere med minimal grad uten å bry oss om det er monisk eller ikke, så har vi vel ingen garantier for at er monisk, som er det vi vil ha.
Du har altså vist at enten er eller så er ikke monisk. Uansett ender du med og at . Hva er problemet?
DennisChristensen wrote:
Du har altså vist at enten er eller så er ikke monisk. Uansett ender du med og at . Hva er problemet?
Ja, hvis vi får vist at så er vi så godt som ferdige. Jeg er enig i at , men har vi ikke hvis og bare hvis ? Isåfall vil det være et problem at er et (ikke-monisk) polynom istedenfor .
DennisChristensen wrote:
Ja, hvis vi får vist at så er vi så godt som ferdige. Jeg er enig i at , men har vi ikke hvis og bare hvis ? Isåfall vil det være et problem at er et (ikke-monisk) polynom istedenfor .
Ettersom er primitivt og irredusibelt over , er det også irredusibelt over fra Gauss' lemma. Dermed må være det minimale polynomet til over . Nå ser du at du får en selvmotsigelse om .
DennisChristensen wrote:
Ettersom er primitivt og irredusibelt over , er det også irredusibelt over fra Gauss' lemma. Dermed må være det minimale polynomet til over . Nå ser du at du får en selvmotsigelse om .
Takk! Snakket med professoren i dag, og han sa også at et bevis uten Gauss' lemma nesten garantert er feil.