Minimalpolynom av algebraisk heltall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
stensrud
Descartes
Descartes

Hei, jeg har et bevis fra forelesningene som jeg er litt usikker på.

Proposition: Let αC be an algebraic integer. Then the ideal
\\to\mathbb{C},f\mapsto f(\alpha))\]is principal, and equal to (fα) for some irreducible monic fαZ[X].

Problemet er at jeg ikke ser helt hvordan beviset gjør det klart at fα er monisk. Eller, med andre ord, hvis vi har at fα er monisk, så ser jeg ikke helt hvordan beviset fungerer.

Proof: α is an algebraic integer, so there exists a monic fZ[X] that vanishes at α - then we also have fI. Let fαZ[X] be such a monic polynomial of minimal degree. Take any hI: Now use the division algorithm in Q[X] to obtain
h=fα+r,and multiply by aZ to clear denominators: ah=aqfα+ar. Evaluate at α to get ar(α)=0.

Hvis ikke ar=0 så vil beviset ha en motsigelse, siden arI, og fα har minimal grad ifølge antagelsen. Men fα er det moniske polynomet av minimal grad for hvilke fα=0, så i teorien kan vi jo fint ha både degar<degfα og ar(α)=0 hvis ar ikke er monisk.

Tar jeg feil, eller må beviset skrives om litt?
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck

stensrud wrote: Problemet er at jeg ikke ser helt hvordan beviset gjør det klart at fα er monisk. Eller, med andre ord, hvis vi har at fα er monisk, så ser jeg ikke helt hvordan beviset fungerer.
Mener du at beviset ikke fungerer om fα er monisk, eller at du ikke ser hvordan vi kan anta at fα er monisk i beviset?
stensrud
Descartes
Descartes

DennisChristensen wrote: Mener du at beviset ikke fungerer om fα er monisk, eller at du ikke ser hvordan vi kan anta at fα er monisk i beviset?
Slik jeg ser det så bryter beviset ned hvis vi definerer fα som monisk fra starten av (slik starten av beviset over gjør). Dette er fordi vi ikke har en motsigelse i ar(α)=0,degr<degfα fordi fα kun har minimal grad blant alle moniske polynomer. Hvis vi derimot starter med å definere fα med minimal grad uten å bry oss om det er monisk eller ikke, så har vi vel ingen garantier for at fα er monisk, som er det vi vil ha.
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck

stensrud wrote:
DennisChristensen wrote: Mener du at beviset ikke fungerer om fα er monisk, eller at du ikke ser hvordan vi kan anta at fα er monisk i beviset?
Slik jeg ser det så bryter beviset ned hvis vi definerer fα som monisk fra starten av (slik starten av beviset over gjør). Dette er fordi vi ikke har en motsigelse i ar(α)=0,degr<degfα fordi fα kun har minimal grad blant alle moniske polynomer. Hvis vi derimot starter med å definere fα med minimal grad uten å bry oss om det er monisk eller ikke, så har vi vel ingen garantier for at fα er monisk, som er det vi vil ha.
Du har altså vist at enten er ar=0 eller så er ikke ar monisk. Uansett ender du med arI og at h(fα). Hva er problemet?
stensrud
Descartes
Descartes

DennisChristensen wrote: Du har altså vist at enten er ar=0 eller så er ikke ar monisk. Uansett ender du med arI og at h(fα). Hva er problemet?
Ja, hvis vi får vist at h(fα) så er vi så godt som ferdige. Jeg er enig i at arI, men har vi ikke h(fα) hvis og bare hvis r=0? Isåfall vil det være et problem at ar er et (ikke-monisk) polynom istedenfor 0.
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck

stensrud wrote:
DennisChristensen wrote: Du har altså vist at enten er ar=0 eller så er ikke ar monisk. Uansett ender du med arI og at h(fα). Hva er problemet?
Ja, hvis vi får vist at h(fα) så er vi så godt som ferdige. Jeg er enig i at arI, men har vi ikke h(fα) hvis og bare hvis r=0? Isåfall vil det være et problem at ar er et (ikke-monisk) polynom istedenfor 0.
Ettersom fα er primitivt og irredusibelt over Z, er det også irredusibelt over Q fra Gauss' lemma. Dermed må fα være det minimale polynomet til α over Q. Nå ser du at du får en selvmotsigelse om r0.
stensrud
Descartes
Descartes

DennisChristensen wrote: Ettersom fα er primitivt og irredusibelt over Z, er det også irredusibelt over Q fra Gauss' lemma. Dermed må fα være det minimale polynomet til α over Q. Nå ser du at du får en selvmotsigelse om r0.
Takk! Snakket med professoren i dag, og han sa også at et bevis uten Gauss' lemma nesten garantert er feil.
Post Reply