Matteeksamen

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Er det noen som husker noen av 3-poengsoppgavene fra matteeksamen 2005? Eller vet noen hvor man kan finne det?
Gjest

jeg husker en i hvertfall. var en med noe tvgreier..hehe.. men husker ikke eksakt oppgava så kan kom ikke hjelpe deg=(
Gjest

jeg husker 3 poengs oppgave fra matte eksamen..;) skal ha den i morra selv..det er en flaggstang oppgave som blir til en rettvinkla trekant..:P

en flaggstang er 6m høy..den knekker og toppen lander 4,2m unna flaggstang stammen..

hvor høyt oppe knekke flaggstanga??..

|`
| `
| `
| `
| `
|...................`. sånn ser flaggstanga ut etter at den er knekt..;)
Gjest

<Kan 4,57 stemme?:O
nadeem
Cantor
Cantor
Innlegg: 108
Registrert: 19/10-2005 17:56
Kontakt:

Hei Der!

Den oppgaven hadde jeg på tentamen forrige uke.

Sånn løste jeg den:

Hele stanga er 6m. Stanga knekker og toppen av stanga er 4,2 meter unna der det knakk. Da er det bare å minuse 4,2 fra 6, slik at vi får 1,8m.


.......


Jeg er ikke særlig flink i norsk og spurte læreren om hva den oppgaven dreide seg om, hun nektet å svare konkret men sa "Jeg ville brukt det ja", når jeg sa at jeg trodde at det var Hypotenusen som var 4,2. Nå som jeg leser oppgaven slik du forteller den, tror jeg kanskje det er den liggende kateten som 4,2.

Da gjør jeg det slik:

x+y = 6m
x=6-y

x^2 + 4,2^2 = y^2
x^2 = y^2 - 17,64

Så omformerer jeg første ligning til:

X^2 = (6-y)^2 = 36 - 12y + Y^2

Så setter jeg de to x^2 ligningene mot hverandre:

36 - 12y + Y^2 = y^2 - 17,64

Plusser 17,64 på begge sider:

53,64 - 12y + y^2 = y^2

Tar vekk Y^2 på begge sider:

53,64 - 12y = 0

plusser 12y på begge sider

53,64 = 12y

Deler på 12:

4,47 = y

Nå har jeg funnet hypotenusen, den lille kateten X kan vi finne sånn:

x = 6 - 4,47 = 1,53

Nå dobbel sjekker jeg:

1,53^2 + 4,2^2 = 4,47^2

2,3409 + 17,64 = 19,9809

Ta roten av 19,9809 = 4,47. Så, vi har gjort riktig.

Den knakk 1,53m over bakken.

Skal si jeg er veldig sur på denne læreren som misledet meg VELDIG. Er det noen som vet om det er mulig å klage på slikt? Dere som er på forumet her til vanlig har jo sett at jeg kan ligninger med flere ukjente, og dette før forrige uke. Og jeg har også vist det her nå. Det er litt kjipt at mine dårlig norsk kunnskaper går utover mattekarakteren.

Nadeem.
SeverN
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 26/02-2006 19:41
Sted: En kaffekjele

Mor di e mann! Å far din veit d!
Warda

Hei!

Jeg lurer på om dere vet noe om hva vi skal ha i mattetentamen i slutten av april eller mai i 9 trinn??
(2. termin)
Skriv gjerne ned emnene vi skal ha om. :)

Setter stor pris på svar!

Hilsen.
Svar