Oppgaven viser et rektangel som måler 5 cm i høyden og 4,6 cm i bredden. Fra øvre venstre hjørne og ned til nedre høyre hjørne er det trukket en sirkel som virker som en kvart sirkel. Problemet er å finne arealet inni den kvarte sirkelen. Hadde alle veggene i rektangelet vært 5 cm hadde saken vært grei, men når den ene veggen er 4,6 cm bli saken litt verre.
Løsninger?
Hvordan beregne arealet av en sirkel i et rektangel
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hei der!
Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønte tegninga og jeg er ingen ekspert, men om trekanten ligger i selve kvart-sirkelen og trekanten er rettvinklet, gjør jeg det sånn:
Sirkel areal: pi * r * r[sub]2[/sub], her kan vi ikke bare ta r[sup]2[/sup] fordi de to r verdiene er forskjellige.
Vi har en R som er 5 og den andre 4,6. Da tar vi 5*4,6*pi = 72,22
72,22 er arealet av hele sirkelen, 1/4 av sirkelens areal blir da 72,22/4 [symbol:tilnaermet] 18,05
18,05 er areal av kvartsirkelen.
Dersom du skal ha areal av det området innenfor kvartsirkelen som er utenfor trekanten. tar du 18,05 - (5*4,6)/2 = 6,55
Men, igjen, jeg er ikke sikker på om jeg skjønte tegninga.
Håper det var riktig og at du forsto framgangsmåten.
Nadeem.
Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønte tegninga og jeg er ingen ekspert, men om trekanten ligger i selve kvart-sirkelen og trekanten er rettvinklet, gjør jeg det sånn:
Sirkel areal: pi * r * r[sub]2[/sub], her kan vi ikke bare ta r[sup]2[/sup] fordi de to r verdiene er forskjellige.
Vi har en R som er 5 og den andre 4,6. Da tar vi 5*4,6*pi = 72,22
72,22 er arealet av hele sirkelen, 1/4 av sirkelens areal blir da 72,22/4 [symbol:tilnaermet] 18,05
18,05 er areal av kvartsirkelen.
Dersom du skal ha areal av det området innenfor kvartsirkelen som er utenfor trekanten. tar du 18,05 - (5*4,6)/2 = 6,55
Men, igjen, jeg er ikke sikker på om jeg skjønte tegninga.
Håper det var riktig og at du forsto framgangsmåten.
Nadeem.