Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Moderators: Aleks855 , Gustav , Nebuchadnezzar , Janhaa , DennisChristensen , Emilga
Mattebruker
28/08-2019 20:56
Hei, trenger hjelp med denne oppgaven..
Når vi dreier området som er avgrenset av koordinataksene, grafen til f og linja x=h, får vi ei rettavkortet kjegle. Vis at denne rettavkortede kjegla har volumet
Har prøvd å bruke formelen
Men kommer ikke frem til rett svar
Aleks855
Rasch
28/08-2019 21:31
Her er en mulig løsning på integralet.
Lar vi kan vi bytte ut integrasjonsgrensene med og derfra løsner det ganske greit.
Regner du ut resten herfra skal du få riktig svar. Bare husk å gange gjennom med etterpå, for det tok jeg ikke med.
EDIT: Vet ikke hvorfor jeg skrev inn etter substitusjonen der, men du vet sikkert hva som skjer der uansett.
geir72
29/08-2019 12:38
Aleks855 wrote: Her er en mulig løsning på integralet.
Lar vi kan vi bytte ut integrasjonsgrensene med og derfra løsner det ganske greit.
Regner du ut resten herfra skal du få riktig svar. Bare husk å gange gjennom med etterpå, for det tok jeg ikke med.
EDIT: Vet ikke hvorfor jeg skrev inn etter substitusjonen der, men du vet sikkert hva som skjer der uansett.
Akkurat samme oppgave jeg er på bak i sinusboka
betyr x+r at det er hele ganget med brøken eller kun x? Burde det ikke isåfall være parentes
Aleks855
Rasch
29/08-2019 18:34
Kun .
Nei, det står greit som det står. Regnerekkefølga dikterer at multiplikasjonen skjer før addisjonen , så den er separat.