Hei der!
Jeg lurer på om noen kan finne en formel for Y her:
X: -5 -4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 5
Y: .1...1..2..2..3.3.3.2.2..1.1
Alternative X-verdier, som skal gi de samme Y verdiene som ovenfor:
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Nadeem.
Hva er funksjonen for Y i dette tilfelle?
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Ja, spesielt med tanke på at trådstarter er på ungdomsskolenivå eller "lavere".Ikke den beste løsnig men![]()
Hei Zinln,
Løsningen virket ikke, men takk for at du prøvde. Men kunne du fortelle meg hvorfor du valgte å gjøre det på denne måten? Hva var framgangsmåten din?
Nadeem.
Løsningen virket ikke, men takk for at du prøvde. Men kunne du fortelle meg hvorfor du valgte å gjøre det på denne måten? Hva var framgangsmåten din?
Nadeem.
-
- Over-Guru
En funksjon som tilfredsstiller denne verditabellen er
[tex]Y \;=\; \big[3,3 \:-\: \frac{X^2}{11} \big][/tex]
der [x] er største heltall mindre eller lik det reelle tallet x
(Eks: [-2,5] = -3, [4,36] = 4).
[tex]Y \;=\; \big[3,3 \:-\: \frac{X^2}{11} \big][/tex]
der [x] er største heltall mindre eller lik det reelle tallet x
(Eks: [-2,5] = -3, [4,36] = 4).
Hei der!
Zinln jeg har ikke en slik kalkulator med avanserte funksjoner, men eh, hva slags merke og modell er det du har?
Solar Plexus,
Tusen takk, men, kom du fram til dette med kalkulator også, eller brukte du en annen framgangs måte, som du kunne lære meg?
Det jeg egentlig vil, er å lære hvordan jeg kan omformere ikke-linære grafer til funksjoner.
Nadeem.
Zinln jeg har ikke en slik kalkulator med avanserte funksjoner, men eh, hva slags merke og modell er det du har?
Solar Plexus,
Tusen takk, men, kom du fram til dette med kalkulator også, eller brukte du en annen framgangs måte, som du kunne lære meg?
Det jeg egentlig vil, er å lære hvordan jeg kan omformere ikke-linære grafer til funksjoner.
Nadeem.