Likningar med parentesar 3

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Egiljang
Noether
Noether
Posts: 40
Joined: 06/08-2019 12:40

Hei

Eg treng hjelp til ei oppgåve der eg ikkje får svaret mitt til å stemma med fasiten. Oppgåvar har eg forsøkt å løysa nokre gongar etter å repetert reknereglar her og i læreboka.

Oppgåvetekste lyder slik: Løys likninga. Hugs parentes rundt teljar ved den samanhengande brøkstreken.

Oppgåva lyder slik: [tex]-\left ( x-\frac{1}{3} \right )=5-\frac{x-3}{2}[/tex]

Fasit gir svaret: [tex]-\frac{37}{3}[/tex]

Her er var det uvant å sjå løysingar med eit forteikn for seg sjølv framfor parentesen, og eg fekk først svaret [tex]-\frac{37}{9}[/tex]
No har eg forsøkt å rekna det på nytt mht til reknereglar og forteiknreglar, og lurar på om nokon kan gi tilbakemelding på at
reknininga er rett rekna mtp forteikn? Utrekninga ligg vedlagt.
Attachments
Likningar med parentes 3.PNG
Likningar med parentes 3.PNG (7.51 KiB) Viewed 5603 times
Last edited by Egiljang on 29/09-2019 12:10, edited 1 time in total.
Aleks855
Rasch
Rasch
Posts: 6873
Joined: 19/03-2011 15:19
Location: Trondheim
Contact:

I linje to, venstre side, har du en fortegnsfeil, men det ser ut som du har retta den opp i linje 3. Da er det vel mer en typo enn noe annet.

I linje 3, på venstre side, kan man pirke litt på måten du har skrevet $6 \cdot - x$. Generelt sett er det greit å sette negative ledd i en parentes, slik at det er tydeligere at minustegnet er et fortegn og ikke en operator. Altså $6\cdot (-x)$ eller bare $6(-x)$. Dette betyr ikke mye i det store bildet, men jo lettere det er for sensor å lese utregninga, jo mer velvilje legger de i poengutdelinga.

En ting jeg liker å gjøre når jeg skal skrive en linje-for-linje utregning som dette, som er ment for noen andre å lese, er å lage en marg på høyre side, der jeg skriver hva jeg tenker å gjøre i neste steg. Igjen, det gjør ikke utregninga mer riktig eller feil, men leselighet gjør sensors jobb mye lettere. Og det kan også være greit hvis du skriver noe du selv trenger å lese senere.i

Eksempel:

Image

Ellers ser det fint ut.
Image
Egiljang
Noether
Noether
Posts: 40
Joined: 06/08-2019 12:40

Aleks855 wrote:I linje to, venstre side, har du en fortegnsfeil, men det ser ut som du har retta den opp i linje 3. Da er det vel mer en typo enn noe annet.

I linje 3, på venstre side, kan man pirke litt på måten du har skrevet $6 \cdot - x$. Generelt sett er det greit å sette negative ledd i en parentes, slik at det er tydeligere at minustegnet er et fortegn og ikke en operator. Altså $6\cdot (-x)$ eller bare $6(-x)$. Dette betyr ikke mye i det store bildet, men jo lettere det er for sensor å lese utregninga, jo mer velvilje legger de i poengutdelinga.

En ting jeg liker å gjøre når jeg skal skrive en linje-for-linje utregning som dette, som er ment for noen andre å lese, er å lage en marg på høyre side, der jeg skriver hva jeg tenker å gjøre i neste steg. Igjen, det gjør ikke utregninga mer riktig eller feil, men leselighet gjør sensors jobb mye lettere. Og det kan også være greit hvis du skriver noe du selv trenger å lese senere.i

Eksempel:

Image

Ellers ser det fint ut.

Hei :D

Tusen takk for tilbakemeldinga Aleks855.
Eg ser fordelen med å skilja mellom operator og forteikn.
Marg på høgre side med tankereferat verka lurt mht sensor og eigen repitisjon. :idea:
Post Reply