Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Kan noen hjelpe meg? Svaret skal bli kvadratroten av 2 og minus kvadratroten av 3 men får det ikke til. Beklager at jeg ikke klarer å skrive kvadratrottegnet.
R^2 + (kvadratrot3 - kvadratrot2)R = kvadratrot6
Takk
Last edited by Oskaroskar on 03/10-2019 20:43, edited 1 time in total.
Oskaroskar wrote:Kan noen hjelpe meg? Svaret skal bli kvadratroten av 2 og minus kvadratroten av 3 men får det ikke til. Beklager at jeg ikke klarer å skrive kvadratrottegnet.
R^2 + (kvadratrot3 - kvadratrot2) = kvadratrot6
Takk
Dersom du har ment å skrive $r^2 + \left(\sqrt{3} - \sqrt{2}\right) = \sqrt{6}$, er ikke $r = \sqrt{2} - \sqrt{3}$ riktig svar.
R skal være minus kvadratroten av tre ELLER kvadratroten av 2. Både kalkisen og fasiten sier det samme, men jeg surrer med ett eller annet i utregningen her
Oskaroskar wrote:R skal være minus kvadratroten av tre ELLER kvadratroten av 2. Både kalkisen og fasiten sier det samme, men jeg surrer med ett eller annet i utregningen her
Du må fortsatt ha skrevet inn noe feil i innlegget ditt. Hverken $r = -\sqrt{3}$ eller $r=\sqrt{2}$ er løsninger på likningen du har skrevet.
Takk, og det er det jeg prøver på men jeg klarer ikke på denne dumme likningen. Jeg står fast. Legger v et vedlegg av hva jeg har gjort hvis noen kan fortelle meg hva jeg gjør feil eller evt hva jeg må gjøre videre
Attachments
1570131408533785613435.jpg (1.44 MiB) Viewed 12266 times
Last edited by Oskaroskar on 03/10-2019 21:43, edited 1 time in total.