Hei,
etter x-antall forsøk så finner jeg ikke ut av hvordan denne type oppgaver kan løses. Læreboken (Sinus 1) antar litt raskt at jeg er i stand til å løse dette. Er det noen som kan peke meg i riktig retning for en løsning? Har forsøkt flere kilder, men de fleste har litt ulik tilnærming.
[tex]\frac{x}{2}-\left ( \frac{x}{3}+\frac{1}{2} \right ) = x -2\left ( \frac{x}{4} -1\right )[/tex]
Førstegradslikninger med brøk
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hei, ofte er det greieste å starte med å løse opp parentesene, da får vi:
[tex]\frac{x}{2}-\left ( \frac{x}{3}+\frac{1}{2} \right ) = x -2\left ( \frac{x}{4} -1\right )[/tex]
[tex]\frac{x}{2}-\frac{x}{3}-\frac{1}{2} = x -2\cdot \frac{x}{4} -2\cdot (-1)[/tex]
[tex]\frac{x}{2}-\frac{x}{3}-\frac{1}{2} = x -\frac{x}{2} +2[/tex]
Når vi har kommet så langt, bør vi tenke "hvordan kan jeg kvitte meg med alle disse brøkene?". Det er jo lettere å løse likninger hvis det ikke er noen brøker der. Hva kan du gjøre for å få "fjernet" brøkene?
[tex]\frac{x}{2}-\left ( \frac{x}{3}+\frac{1}{2} \right ) = x -2\left ( \frac{x}{4} -1\right )[/tex]
[tex]\frac{x}{2}-\frac{x}{3}-\frac{1}{2} = x -2\cdot \frac{x}{4} -2\cdot (-1)[/tex]
[tex]\frac{x}{2}-\frac{x}{3}-\frac{1}{2} = x -\frac{x}{2} +2[/tex]
Når vi har kommet så langt, bør vi tenke "hvordan kan jeg kvitte meg med alle disse brøkene?". Det er jo lettere å løse likninger hvis det ikke er noen brøker der. Hva kan du gjøre for å få "fjernet" brøkene?
Tusen takk. Det gjør stykket mer oversiktelig. Det jeg ikke forstår er dog hvordan [tex]2\cdot \frac{x}{4}[/tex] kan bli [tex]\frac{x}{2}[/tex]. Jeg ville antatt at [tex]2 \cdot x = 2x[/tex]
Neste steg er dog å finne fellesnevner for å kunne fjerne brøkene, men jeg tror det jeg sliter med der er det samme som mitt sprøsmål ovenfor, da jeg ikke forstår helt logikken når brøk og algebra kommer sammen .
Neste steg er dog å finne fellesnevner for å kunne fjerne brøkene, men jeg tror det jeg sliter med der er det samme som mitt sprøsmål ovenfor, da jeg ikke forstår helt logikken når brøk og algebra kommer sammen .
Det stemmer at telleren blir [tex]2x[/tex]. Jeg hoppet kanskje over et steg der:DonRonito skrev:Tusen takk. Det gjør stykket mer oversiktelig. Det jeg ikke forstår er dog hvordan [tex]2\cdot \frac{x}{4}[/tex] kan bli [tex]\frac{x}{2}[/tex]. Jeg ville antatt at [tex]2 \cdot x = 2x[/tex]
[tex]2\cdot \frac{x}{4} = \frac{2x}{4} = \frac{x}{2}[/tex]
Den siste likheten kommer av at [tex]\frac{2}{4}[/tex] forkortes til [tex]\frac{1}{2}[/tex].
Det er korrekt! Hva blir fellesnevneren her?Neste steg er dog å finne fellesnevner for å kunne fjerne brøkene
-
- Abel
- Innlegg: 637
- Registrert: 11/11-2019 18:23
Hei,
Du har et par fortegnsfeil. Finner du dem selv?
(I linje to oppstår den første feilen og i den siste linjen oppstår den andre).
Du har et par fortegnsfeil. Finner du dem selv?
(I linje to oppstår den første feilen og i den siste linjen oppstår den andre).
Sist redigert av Kristian Saug den 24/03-2020 07:03, redigert 1 gang totalt.