Tallblind!! DIVISJON

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Guest

Jeg greier ikke tall, og skal snart ha stor prøve! Men sitter og sliter med et divisjonsstykke... har sett på siden her med divisjon, men det var ikke noe eksempel på hvordan jeg skal løse slike stykker som dette:

83,75 : 12,5 ??


Både divident og divisor er et desimaltall... ehm=/

Tusen takk for hjelp på forhånd!
Guest

Anonymous wrote:Jeg greier ikke tall, og skal snart ha stor prøve! Men sitter og sliter med et divisjonsstykke... har sett på siden her med divisjon, men det var ikke noe eksempel på hvordan jeg skal løse slike stykker som dette:

83,75 : 12,5 ??


Både divident og divisor er et desimaltall... ehm=/

Tusen takk for hjelp på forhånd!
83,75 : 12,5 er det samme som 8375:1250
Guest

vel.. okeij, takk!! hvordan regner jeg det enklest ut da?
hvordan kan jeg vise at det går opp?
ahe753
Maskinmester
Maskinmester
Posts: 53
Joined: 13/03-2006 14:56
Location: Asker

Anonymous wrote:vel.. okeij, takk!! hvordan regner jeg det enklest ut da?
hvordan kan jeg vise at det går opp?
83,75 : 12,5 = 837,5 : 125

Når du setter opp et slikt stykke, gjør det ingen ting om telleren (tallet til venstre, som er 83,75) har desimaler. Men nevneren (tallet til høyre, som er 12,5) bør ikke ha desimaler. Og kort forklart gjør vi da slik først:

[tex]83,75 \: : \: 12,5 = \frac{83,75}{12,5} = \frac{83,75}{12,5} \cdot \frac{10}{10} = \frac{837,5}{125} = 837,5 \: : \: 125[/tex].

Nå skal jeg prøve å løse dette så forklarende som jeg får til på data.

[tex]\, 837,5 \: : \: 125 \: = \: 6[/tex]
[tex]\underline{750} \; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \;[/tex] fordi 6*125 = 750. 7 blir for mye ettersom 7*125 = 875, som er mer
[tex]\; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \;[/tex]enn 837.
[tex]\; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \;[/tex]Nå trekker vi fra. 837 minus 750, og får 87:

[tex]\, 837,5 \: : \: 125 \: = \: 6[/tex]
[tex]\underline{750}[/tex]
[tex]\; 87\; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \;[/tex] Nå gjør vi et triks. Vi tar 5-tallet bakerst i 837,5 og setter det bak 87
[tex]\; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \;[/tex]slik at det blir 875.
[tex]\; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \;[/tex]Samtidig setter vi et komma bak 6-tallet i svaret vårt, siden 5-tallet vi tok
[tex]\; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \;[/tex]ned stod bak et
[tex]\; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \;[/tex]komma. Da blir det seende slik ut:

[tex]\, 837,5 \: : \: 125 \: = \: 6,[/tex]
[tex]\underline{750}[/tex]
[tex]\; 875 \; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \;[/tex] Nå tar vi 875 og deler på 125, og får da 7, ettersom 125*7 = 875. Og
[tex]\; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \;[/tex]da har vi:

[tex]\, 837,5 \: : \: 125 \: = \: \underline{6,7}[/tex]
[tex]\underline{750}[/tex]
[tex]\; 875[/tex]
[tex]\; \underline{875}[/tex]
[tex]\; \; \; \; 0[/tex]
Post Reply