jeg har vanskeligheter med å se hvordan dette kan løses?Gitt ater maksimal sollhøyde for dager. Mengde sollys som skinner på en by er gitt av , hvor
a) finn dagenmed størst mengde sollys
jeg kan finne x-koordinaten til toppunktet for
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
jeg har vanskeligheter med å se hvordan dette kan løses?Gitt ater maksimal sollhøyde for dager. Mengde sollys som skinner på en by er gitt av , hvor
a) finn dagenmed størst mengde sollys
planke wrote:Jeg forstår ikke hvor du får k fra?
For å få den deriverte lik ull, kan du sette:
Dermed kan du regne ut h og L.
Enig. Det er kanskje i tillegg et poeng å bemerke at funksjonen L er monotont stigende i det aktuelle interevalletplanke wrote:h'(t)=0 når t=172
Dvs at den største verdien for solhøyden h er:
Som gir h=53,1
Dette kunne vi egentlig sett uten å regne ut t, siden h har største verdi når cos =1
Regn så ut L(53,1)
takk!planke wrote:h'(t)=0 når t=172
Dvs at den største verdien for solhøyden h er:
Som gir h=53,1
Dette kunne vi egentlig sett uten å regne ut t, siden h har største verdi når cos =1
Regn så ut L(53,1)
planke wrote:Nei, om du gjør det får du h=90 grader. Dvs at sola står i senit, men det kan den ikke alle steder på kloden. Poenget her er at funksjonen h gjelder for én bestemt breddegrad. I ditt tilelle 90-29,7=60,3 Dvs 60,3 grader nord. F.eks Flesland flyplass
er dette bare å integrere delta h? hva blir endepunktene på integralet?En forenklet modell for mengden sollys som skinner på byen gjennom et døgn i februar,
mars og april er gitt som en funksjon av maksimal solhøyde h målt i grader gitt ved
Λ(h) = (1000 · π/180)*h
b) Finn gjennomsnittlig sollys som skinner på byen gjennom et døgn i februar, mars
og april ved hjelp av integrasjon.
er dette bare å integrere delta h? hva blir endepunktene på integralet?[/quote]En forenklet modell for mengden sollys som skinner på byen gjennom et døgn i februar,
mars og april er gitt som en funksjon av maksimal solhøyde h målt i grader gitt ved
Λ(h) = (1000 · π/180)*h
b) Finn gjennomsnittlig sollys som skinner på byen gjennom et døgn i februar, mars
noen her som kan gi meg en pekepinn i riktig retning?[/quote]Gjest wrote:er dette bare å integrere delta h? hva blir endepunktene på integralet?En forenklet modell for mengden sollys som skinner på byen gjennom et døgn i februar,
Λ(h) = (1000 · π/180)*h