Noen som har noen råd her
lim (- uendelig) (2^(-x)+1)/(3^(-x)-x^3)
jeg tenker at x^3 er dominerande faktor og derfor skal dette divideres på resten?
lim verdi
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Aleks855 wrote:Når $x$ går mot $-\infty$, så vil $3^{-x}$ være den dominerende faktoren.
Prøv derfra, og si fra hvis du står fast.
jeg sliter med å se hva som er dominerande faktor?
vil ikk uendelig ganger uendelig ganger uendelig
være større enn 3 * 3 * 3 ... uendelig ganger?
Hvis vi plotter grafen for $3^x$ og $x^3$ vil vi raskt se hvilken som dominerer.

For en regneteknisk overbevisning, kan man eksempelvis derivere de to funksjonene. Graden til $x^3$ vil synke hver gang vi deriverer, men $3^x$ sine deriverte beholder $3^x$ som faktor, og vil derfor ha en overveldende stor stigning etter hvert som $x$ øker.
Jeg vil advare mot å prøve å sammenlikne sammensetninger av uendelig på den måten. "Uendelig" oppfører seg ikke alltid som tall.

For en regneteknisk overbevisning, kan man eksempelvis derivere de to funksjonene. Graden til $x^3$ vil synke hver gang vi deriverer, men $3^x$ sine deriverte beholder $3^x$ som faktor, og vil derfor ha en overveldende stor stigning etter hvert som $x$ øker.
Gjest wrote: vil ikk uendelig ganger uendelig ganger uendelig
Jeg vil advare mot å prøve å sammenlikne sammensetninger av uendelig på den måten. "Uendelig" oppfører seg ikke alltid som tall.
Aleks855 wrote:Hvis vi plotter grafen for $3^x$ og $x^3$ vil vi raskt se hvilken som dominerer.
Gjest wrote: vil ikk uendelig ganger uendelig ganger uendelig
takk for et godt svar.
er det slik at man alltid kan derivere uttrykkene man sammenligner for å se hva som øker mest?
jeg ble usikker da det står 3^(-x)=1/3^(x) og siden 1/uendelig = 0 når nevner går mot uendelig , så forstår jeg ikke jeg hvorfor 3^(-x) øker mer i verdi enn x^3 øker positiv og blir større og større og går mot uendelig når x går mot uendelig? vil det ikke være naturlig at x^3 er dominerende?
Aleks855 wrote:Ja, $3^{-x}$ blir ikke så stor hvis $x\to\infty$, men her har du at $x\to-\infty$, så eksponenten blir positiv.
takk, igjen
jeg ender opp med
((2/3)^(-x)+3^x)/(1-x^3*3^x)
når x går mot - uendelig, men ser ikke helt lys i enden av tunnellen
Ta et steg tilbake. Når du dividerte alle ledd med $3^{-x}$ så ville du fått brøkene $\frac{2^{-x}}{3^{-x}}, \quad \frac{1}{3^{-x}}, \quad \frac{3^{-x}}{3^{-x}} = 1, \quad \frac{x^3}{3^{-x}}$.
Bortsett fra den ene brøken som ble $1$, så vil alle de andre gå mot 0 når $x\to-\infty$.
Hva skjer med den store brøken da?
Bortsett fra den ene brøken som ble $1$, så vil alle de andre gå mot 0 når $x\to-\infty$.
aha,Aleks855 wrote:Ta et steg tilbake. Når du dividerte alle ledd med $3^{-x}$ så ville du fått brøkene $\frac{2^{-x}}{3^{-x}}, \quad \frac{1}{3^{-x}}, \quad \frac{3^{-x}}{3^{-x}} = 1, \quad \frac{x^3}{3^{-x}}$.
da vil vel brøken gå mot 0?