Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Prøver å finne løsningen på en oppgave der man skal finne ut hvor stor fart et fritt elektron må ha hvis det skal ha stor nok kinetisk energi til å ionisere et hydrogenatom som er i grunntilstanden.
Vet at et hydrogenatom i grunntilstanden må tilføres for å bli ionisert, og googlet meg frem til at massen til et elektron er .
Har så prøvd å løse oppgaven ved hjelp av formelen for kinetisk energi,
Gikk frem som følger:
Fasitsvaret er , så jeg har tydeligvis gjort noe feil. Hvordan bør jeg gå frem for å få riktig svar?
Her endar du opp med eit svar som ligg fleire dekadar over lysfarta ( c = 3 * 10^8 m/s ). Hugs at farta til ein "materiell"
partikkel vil alltid vere mindre en lysfarta. For å kome fram til rett svar må vi rekne relativistisk:
Hadde glemt eksponenten, ja. Når jeg tok kvadratroten av svaret jeg opprinnelig kom frem til fikk jeg 2188606.863, som i hvert fall er tilnærmet lik svaret i fasiten.
Tviler ikke på at det Fysikkgjest skriver også er riktig, men er dette pensum i fysikk 1?
Hadde glemt eksponenten, ja. Når jeg tok kvadratroten av svaret jeg opprinnelig kom frem til fikk jeg 2188606.863, som i hvert fall er tilnærmet lik svaret i fasiten.
Tviler ikke på at det Fysikkgjest skriver også er riktig, men er dette pensum i fysikk 1?
Beklagar innlegget mitt ! Dersom eg hadde gitt meg tid til å lese gjennom svaret ditt meir grundig , ville min kommentar
hatt eit heilt anna fokus. I denne oppgava er det heilt uaktuelt å rekne relativistisk
ettersom forholdet << . Innlegget mitt var såleis
eigna til å skape forvirring. Neste gong skal eg prøve å setje meg inn problemstillinga før eg
" ber til torgs " gode råd !
Fysikkgjest wrote:Beklagar innlegget mitt ! Dersom eg hadde gitt meg tid til å lese gjennom svaret ditt meir grundig , ville min kommentar
hatt eit heilt anna fokus. I denne oppgava er det heilt uaktuelt å rekne relativistisk
ettersom forholdet << . Innlegget mitt var såleis
eigna til å skape forvirring. Neste gong skal eg prøve å setje meg inn problemstillinga før eg
" ber til torgs " gode råd !