Hei!
Jeg holder på å løse oppgave 2 i H19 R2. Oppgaven går greit, men å praktisk løse den i CAS har bydd på noen problemer.
1) I linje 4, 7, 8 og 9 finner jeg toppunkt og de tre hjørnene i pyramiden. I linje 10 prøver jeg å finne volumet av pyramiden (tetraedet) disse 4 punktene utgjør.
I linje 11, 12, 13 og 14 omdefinerer jeg punktene for å kunne bruke disse til å vinne volumet i linje 15.
Er det en måte å komme unna å måtte omdefinere punktene for å kunne bruke de som referanser?
2) Jeg jobber stort sett i GG 5 pga. vane, men skulle prøve å løse denne i GG 6. Men da er snarveiene litt annerledes og jeg får ikke til å lage krøllparenteser, {}. Noen som vet hvordan man gjør det i GG 6?
For info så bruker jeg mac.
Referanser til punkt i CAS og krøllparentes i GG 6
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Noether
- Attachments
-
- Screenshot 2020-04-19 at 09.29.17.png (61.64 KiB) Viewed 6951 times
-
- Screenshot 2020-04-19 at 09.19.38.png (64.93 KiB) Viewed 6951 times
Såvidt jeg kan se, så er problemet fordi "Løsninger"-kommandoen returnerer en ordnet liste av verdier, og ikke et punkt. Et punkt ER strengt tatt en ordnet liste av verdier, men det ser ikke ut som Geogebra anser alle ordnede lister av verdier for å være et punkt.
Men Geogebra har en "Punkt"-kommando som lager et punkt av en liste med verdier, så du kan pakke inn "Løsninger"-kommandoen.
Her er et eksempel. Legg merke til at punktet $S_1$ dukker opp som et punkt på planet. Dog, se bort fra at jeg bruker engelsk versjon, men jeg tror du ser hva som foregår.

Men Geogebra har en "Punkt"-kommando som lager et punkt av en liste med verdier, så du kan pakke inn "Løsninger"-kommandoen.
Her er et eksempel. Legg merke til at punktet $S_1$ dukker opp som et punkt på planet. Dog, se bort fra at jeg bruker engelsk versjon, men jeg tror du ser hva som foregår.

-
- Noether
Takk for svar, nå funket det.Aleks855 wrote:

Hva er "temp" kommandoen du bruker i felt 4 og 5?