Hei, nå har jeg prøvd meg fram på en oppg. opptil flere ganger uten å bli noe klokere.
Oppgaven lyder slik:
Verdien av en sjelden mynt øker fra 200kr til 1000kr i løpet av ti år. Finn den årlige økningen i prosent.
Prosenten er ukjent, og dermed også vekstfaktoren.
Hvordan går jeg fram med dette?
Setter pris på svar!
eksponentiell vekst
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hei, generelt har vi at
Her kjenner du både sluttverdien og startverdien, og hvor mange år det tar. Dermed er kun vekstfaktoren ukjent, og du får
,
der er vekstfaktoren. Løser du denne likningen finner du dermed vekstfaktoren, og har du den har du også prosenten. Likningen kan ikke løses uten hjelpemidler, så da kan vi like gjerne løse den i CAS.
Her kjenner du både sluttverdien og startverdien, og hvor mange år det tar. Dermed er kun vekstfaktoren ukjent, og du får
der
Hei, og takk for svar.
Problemet mitt er at jeg kommer fram til svaret 0 når jeg regner ut x= tienderota av fem.
I fasiten står det at økningen skal være på 17.5%.
Har du noen ide til hva det er jeg gjør feil?
Problemet mitt er at jeg kommer fram til svaret 0 når jeg regner ut x= tienderota av fem.
I fasiten står det at økningen skal være på 17.5%.
Har du noen ide til hva det er jeg gjør feil?
Hmm, da vet jeg ikke helt hva du taster inn. Det stemmer at tienderoten av gir vekstfaktoren her.
Tre måter å regne ut dette på i CAS:

Linje 1: Den jeg vil anbefale, bare la CAS løse likningen direkte slik den står.
Linje 2: Bruke at og regne ut vekstfaktoren.
Linje 3: Regne ut vekstfaktoren med tienderoten vha. nrot-kommandoen.
Vi ser at vi i alle tilfeller får en vekstfaktor på , som angir en årlig økning på .
Tre måter å regne ut dette på i CAS:

Linje 1: Den jeg vil anbefale, bare la CAS løse likningen direkte slik den står.
Linje 2: Bruke at
Linje 3: Regne ut vekstfaktoren med tienderoten vha. nrot-kommandoen.
Vi ser at vi i alle tilfeller får en vekstfaktor på