komplekse tall og absoluttverdi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
mnbvc

Skal vise at

(abs(z+w))^2 + (abs(z-w))^2 = 2(abs(z))^2 + 2(abs(w))^2

Har foreløpig at ( abs(z+w) )^2 = z^2 + w^2,

Antar da at abs(z-w) må være det samme?
Vet at abs(z-w) er avstanden mellom z og w, men skjønner ikke hvordan jeg går videre derfra (eller om det det hele tatt er relevant?)

(Og hvordan får en gjestebruker på forumet? Vanskelig å komme opp med et nytt brukernavn for hver gang)
Hege Baggethun2020
Noether
Noether

Heisann,

Modulus, eller lengden, til et komplekst tall z=x+iy er gitt ved |z|=|x+iy|=x2+y2.

For å løse oppgaven din, la z=a+ib og la w=c+id.

Vi får

|z|=a2+b2 og |w|=c2+d2.

Videre får vi z+w=(a+c)+i(b+d) og zw=(ac)+i(bd), og dermed har du:

|z+w|=(a+c)2+(b+d)2 og |zw|=(ac)2+(bd)2.

Kvadrer begge uttrykk, legg sammen og dermed når du konklusjonen ganske fort:

|z+w|2+|zw|2=(a+c)2+(b+d)2+(ac)2+(bd)2
|z+w|2+|zw|2=a2+2ac+c2+b2+2bd+d2+a22ac+c2+b22bd+d2
|z+w|2+|zw|2=2(a2+b2)+2(c2+d2)
|z+w|2+|zw|2=2|z|2+2|w|2

Jeg er usikker på hvordan du oppretter gjestebruker på forumet, men en av moderatorene her svarer sikkert på det :)

Hilsen Hege.
Last edited by Hege Baggethun2020 on 19/08-2020 18:53, edited 1 time in total.
y<nxa(n)f(n)=A(x)f(x)A(y)f(y)yxA(t)f(t)dt
Hege Baggethun2020
Noether
Noether

mnbvc wrote: Vet at abs(z-w) er avstanden mellom z og w, men skjønner ikke hvordan jeg går videre derfra (eller om det det hele tatt er relevant?)
Anbefaler deg å eksperimentere med å tegne de to vektorene z og w i planet, og multiplisere, addere, subtrahere dem osv. Det er god trening og gir god forståelse for oppgaven du forsøker å løse.

Det kan også være nyttig å vite at |zw| er avstanden fra w til z, mens |z+w| er avstanden fra w til z.

:)
y<nxa(n)f(n)=A(x)f(x)A(y)f(y)yxA(t)f(t)dt
Post Reply