Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei hei
Jeg skulle derivere f(x)=(2^x)+In2. Svaret jeg fikk var x*(2^(x-1))+1/2, men dette ikke var fasiten. det riktige svaret er (2^x)*In2.
hvordan blir leddet plutselig fra pluss til ganger?
In2 er konstant, ikke voksende, er det derfor jeg ikke kan bruke regelen (In x deriveres til 1/x )?
kan noen hjelpe meg til å forstå
Hei, er kun en konstant, og har derfor derivert lik (det er ingen -avhengighet der).
Det vi må derivere her er derfor leddet . Her ser det ut som du misforstår litt, og tenker du kan bruke regelen for derivasjon av potenser (altså den som sier at f.eks. . Den gjelder ikke her, siden det ikke er som er grunntallet - istedet er i eksponenten. Trikset vi kan bruke for å finne den deriverte av er å prøve å skrive den om til en funksjon med , siden vi vet hva den deriverte av er.
Vi må dermed få inn på en eller annen måte. Fra definisjonen av den naturlige logaritmen har vi at . Da kan vi skrive
.
Klarer du å finne den deriverte av denne? Husk igjen at kun er en konstant, slik at dette blir en situasjon tilsvarende f.eks. å derivere .
Hei hei!
takk for fine forklaringen. Jeg måtte lese svaret ditt hverdag for å forstå (yupp... e litt treg å forstå). Idag kom jeg frem til .
Så! jeg prøvde å derivere med reglen for sammensatte funksjoner som f(x)= e^(g(x)) og g(x)=In 2*x. (e^In2x)*(1/2x).
men fortsatt det ikke er riktige svaret. Dessverre klarte jeg ikke finne den deriverte av denne.. er det noe teori jeg mister?
SveinR wrote:Hei, er kun en konstant, og har derfor derivert lik (det er ingen -avhengighet der).
Det vi må derivere her er derfor leddet . Her ser det ut som du misforstår litt, og tenker du kan bruke regelen for derivasjon av potenser (altså den som sier at f.eks. . Den gjelder ikke her, siden det ikke er som er grunntallet - istedet er i eksponenten. Trikset vi kan bruke for å finne den deriverte av er å prøve å skrive den om til en funksjon med , siden vi vet hva den deriverte av er.
Vi må dermed få inn på en eller annen måte. Fra definisjonen av den naturlige logaritmen har vi at . Da kan vi skrive
.
Klarer du å finne den deriverte av denne? Husk igjen at kun er en konstant, slik at dette blir en situasjon tilsvarende f.eks. å derivere .
gjestr1 wrote:Hei hei
Jeg skulle derivere f(x)=(2^x)+In2. Svaret jeg fikk var x*(2^(x-1))+1/2, men dette ikke var fasiten. det riktige svaret er (2^x)*In2.
hvordan blir leddet plutselig fra pluss til ganger?
In2 er konstant, ikke voksende, er det derfor jeg ikke kan bruke regelen (In x deriveres til 1/x )?
kan noen hjelpe meg til å forstå
og
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.