Ikke lik!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
rosin
Cayley
Cayley

Dette kommer til å bli vanskelig å forklare, men jeg skal prøve:P

Hvis vi har f.eks.

x + 9 = 4
x - 3

da er x [symbol:ikke_lik] 3

Her er x = 7, men hva hvis x hadde blitt 3, når det ikke kunne det?? Eller er det umulig?

Hvis du ikke forsto hva jeg mente så les mer:P :

En annen måte å forklare det på:

x/(x+2) + 2/(x-2) = (5x-2)/(x[sup]2[/sup]-4)

x [symbol:ikke_lik] -2
x [symbol:ikke_lik] 2

Her får vi at

x1 = 3
og
x2 = 2

Løsningen må bli x = 3, fordi x [symbol:ikke_lik] 2

-

Her er det jo greit, men i sånne der vi får kun EN x, hva gjør man hvis man får det man ikke kan få? 8-)

Vanskelig å forklare, men håper noen forstod. Kan noen fortelle meg om dette er mulig, eller rett og slett umulig?
Hei!

Nivå: VG1
Knut Erik
Tyrann
Tyrann

Dersom du løser ei likning og får et svar som f. eks gjør telleren i likninga lik null, vil ikke denne løsningen være ei gyldig løsning.

F. eks liknkngen:
[tex]{{4x} \over {2 - x}} = {{2x} \over {4 - x}}[/tex]

Her er x[symbol:ikke_lik]2 og x[symbol:ikke_lik]4
siden disse x-verdiene gjør en av tellerene lik null.

Dersom vi har ei likning som bare gir svar som er "ugyldige" vil likningen ikke ha noen løsning. :)
rosin
Cayley
Cayley

ÅÅja, takk! så da skriver jeg bare "Likninga har ingen løsning" som svar da? =)

Men hva hvis det er i en oppgave, der jeg for eksempel skal finne ut hva et firma tjener så og så lenge, også får jeg et umulig mellomsvar? =| Skal jeg regne videre med det, bare for moro skyld? ;)
Hei!

Nivå: VG1
Knut Erik
Tyrann
Tyrann

Da skriver du at likningen ikke har noen løsning.

Dersom løsningen er ugyldig vil du ikke klare å regne videre med den, siden det ikke er en gyldig løsning på likningen! :wink:
Post Reply