Er det ikke heller: 8/10 * 7/9=28/45 ?Kalle321 skrev:Fikk dette på a
P(verken charlotte eller gunnar) = 9/10 *8/9 = 0,8
b fikk jeg ikke til
1T Eksamen H2020
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
På oppgaven på del 1 om ulikhet (to funksjoner), tenker dere det holder å referere til koordinatsystemet og begrunne ut i fra det eller må det også regnes?
Denne oppgaven nølte jeg litt på hvordan jeg skulle løse. Det var oppklart at ved å bare tegne inn linjen 2x-4, så kunne man se når den var større enn f(x), og derfor løse oppgaven. Her tenker jeg at man bør regne ut at likningen 2x-4 krysser f(x) ved (0,-4) og (5,6), og begrunne utifra tegningen på oppgaven at linja 2x-4 er større enn f(x) i det intervallet.Kalle321 skrev:På oppgaven på del 1 om ulikhet (to funksjoner), tenker dere det holder å referere til koordinatsystemet og begrunne ut i fra det eller må det også regnes?
En alternativ måte(men etter min mening dårligere), ville vært å se at f(x) ligner på en andregradsfunksjon og utlede uttrykket til f ved å se på nullpunktene og et vilkårlig punkt til. Videre kan du derfra løse ulikheten algebreisk med faktorisering og fortegnsskjema. Men ettersom vi ikke vet om f(x) er en andregradsfunksjon fra oppgaven gir ikke det nødvendigvis riktig svar, og er egentlig en feil metode.
hvordan gjorde dere oppgave 4b, jeg visste ikke hvordan man skulle gjøre den uten dobbeltderivering, som du lærer i r1.
Spent på denne..
Følte det stort sett gikk bra. En del slurvefeil som vanlig.
På ulikhets-oppgaven løste jeg ulikheten grafisk ved å begrunne når den var mindre enn linjen på formen y= ax + b. Løste ikke denne ved regning. Kunne sikkert utdypet mer her. Igjen, håper ikke dette er grobunn for mye trekk.
Følte det stort sett gikk bra. En del slurvefeil som vanlig.
På ulikhets-oppgaven løste jeg ulikheten grafisk ved å begrunne når den var mindre enn linjen på formen y= ax + b. Løste ikke denne ved regning. Kunne sikkert utdypet mer her. Igjen, håper ikke dette er grobunn for mye trekk.
Støren skrev:Positivt overrasket! Slet bare med sisteoppgaven på del 1
jeg fikk x=500 og y=250
Bigeyes90 skrev:ja, fikk samme svar. Brukte cosinussetningen. I b) oppgaven brukte jeg areal=(1/2)*b*c*SinA og fikk 24 som areal til trekanten. Hva fikk du der?ahmad12333 skrev:på oppgave 12c fikk dere noe med 2*√10
Jeg fikk også at arealet er 24
Fasit del 1
1) y = 2x -1
2) 3,1 x 10^16
3) x=4, y=6
4) x-y/1 (faktorisering)
5) k= +1, -1
6) 1/2
7) -3
8) a) x = 5/3 b) x = 5, x=-2
9) f(x) < 2x -4 mellom x= 0 og x= 5
10) -3x + 2 (en tangent)
11) 28/45 og 1/45
12) a) finner hypotenus og regner ut eksakte verdier b) 24 (arealsetning), c) 2*sqrt10 (cosinussetning)
13) x= 500 og y = 250
1) y = 2x -1
2) 3,1 x 10^16
3) x=4, y=6
4) x-y/1 (faktorisering)
5) k= +1, -1
6) 1/2
7) -3
8) a) x = 5/3 b) x = 5, x=-2
9) f(x) < 2x -4 mellom x= 0 og x= 5
10) -3x + 2 (en tangent)
11) 28/45 og 1/45
12) a) finner hypotenus og regner ut eksakte verdier b) 24 (arealsetning), c) 2*sqrt10 (cosinussetning)
13) x= 500 og y = 250
Gjesten222 skrev:Fasit del 1
1) y = 2x -1
2) 3,1 x 10^16
3) x=4, y=6
4) x-y/1 (faktorisering)
5) k= +1, -1
6) 1/2
7) -3
8) a) x = 5/3 b) x = 5, x=-2
9) f(x) < 2x -4 mellom x= 0 og x= 5
10) -3x + 2 (en tangent)
11) 28/45 og 1/45
12) a) finner hypotenus og regner ut eksakte verdier b) 24 (arealsetning), c) 2*sqrt10 (cosinussetning)
13) x= 500 og y = 250
på oppgave 5 fikk jeg at k må være enten 2 eller -2
-
- Pytagoras
- Innlegg: 5
- Registrert: 08/05-2019 16:38
Samme. Dobbeltsjekket svaret også.ahmad12333 skrev:Gjesten222 skrev:Fasit del 1
1) y = 2x -1
2) 3,1 x 10^16
3) x=4, y=6
4) x-y/1 (faktorisering)
5) k= +1, -1
6) 1/2
7) -3
8) a) x = 5/3 b) x = 5, x=-2
9) f(x) < 2x -4 mellom x= 0 og x= 5
10) -3x + 2 (en tangent)
11) 28/45 og 1/45
12) a) finner hypotenus og regner ut eksakte verdier b) 24 (arealsetning), c) 2*sqrt10 (cosinussetning)
13) x= 500 og y = 250
på oppgave 5 fikk jeg at k må være enten 2 eller -2