Er det ikke heller: 8/10 * 7/9=28/45 ?Kalle321 wrote:Fikk dette på a
P(verken charlotte eller gunnar) = 9/10 *8/9 = 0,8
b fikk jeg ikke til
1T Eksamen H2020
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
Needls
-
Kalle321
På oppgaven på del 1 om ulikhet (to funksjoner), tenker dere det holder å referere til koordinatsystemet og begrunne ut i fra det eller må det også regnes?
-
Needls
Denne oppgaven nølte jeg litt på hvordan jeg skulle løse. Det var oppklart at ved å bare tegne inn linjen 2x-4, så kunne man se når den var større enn f(x), og derfor løse oppgaven. Her tenker jeg at man bør regne ut at likningen 2x-4 krysser f(x) ved (0,-4) og (5,6), og begrunne utifra tegningen på oppgaven at linja 2x-4 er større enn f(x) i det intervallet.Kalle321 wrote:På oppgaven på del 1 om ulikhet (to funksjoner), tenker dere det holder å referere til koordinatsystemet og begrunne ut i fra det eller må det også regnes?
En alternativ måte(men etter min mening dårligere), ville vært å se at f(x) ligner på en andregradsfunksjon og utlede uttrykket til f ved å se på nullpunktene og et vilkårlig punkt til. Videre kan du derfra løse ulikheten algebreisk med faktorisering og fortegnsskjema. Men ettersom vi ikke vet om f(x) er en andregradsfunksjon fra oppgaven gir ikke det nødvendigvis riktig svar, og er egentlig en feil metode.
-
Guest
hvordan gjorde dere oppgave 4b, jeg visste ikke hvordan man skulle gjøre den uten dobbeltderivering, som du lærer i r1.
-
Gjest54321
Spent på denne..
Følte det stort sett gikk bra. En del slurvefeil som vanlig.
På ulikhets-oppgaven løste jeg ulikheten grafisk ved å begrunne når den var mindre enn linjen på formen y= ax + b. Løste ikke denne ved regning. Kunne sikkert utdypet mer her. Igjen, håper ikke dette er grobunn for mye trekk.
Følte det stort sett gikk bra. En del slurvefeil som vanlig.
På ulikhets-oppgaven løste jeg ulikheten grafisk ved å begrunne når den var mindre enn linjen på formen y= ax + b. Løste ikke denne ved regning. Kunne sikkert utdypet mer her. Igjen, håper ikke dette er grobunn for mye trekk.
-
ahmad12333
Støren wrote:Positivt overrasket! Slet bare med sisteoppgaven på del 1
jeg fikk x=500 og y=250
-
ahmad12333
Bigeyes90 wrote:ja, fikk samme svar. Brukte cosinussetningen. I b) oppgaven brukte jeg areal=(1/2)*b*c*SinA og fikk 24 som areal til trekanten. Hva fikk du der?ahmad12333 wrote:på oppgave 12c fikk dere noe med 2*√10
Jeg fikk også at arealet er 24
-
Gjesten222
Fasit del 1
1) y = 2x -1
2) 3,1 x 10^16
3) x=4, y=6
4) x-y/1 (faktorisering)
5) k= +1, -1
6) 1/2
7) -3
8) a) x = 5/3 b) x = 5, x=-2
9) f(x) < 2x -4 mellom x= 0 og x= 5
10) -3x + 2 (en tangent)
11) 28/45 og 1/45
12) a) finner hypotenus og regner ut eksakte verdier b) 24 (arealsetning), c) 2*sqrt10 (cosinussetning)
13) x= 500 og y = 250
1) y = 2x -1
2) 3,1 x 10^16
3) x=4, y=6
4) x-y/1 (faktorisering)
5) k= +1, -1
6) 1/2
7) -3
8) a) x = 5/3 b) x = 5, x=-2
9) f(x) < 2x -4 mellom x= 0 og x= 5
10) -3x + 2 (en tangent)
11) 28/45 og 1/45
12) a) finner hypotenus og regner ut eksakte verdier b) 24 (arealsetning), c) 2*sqrt10 (cosinussetning)
13) x= 500 og y = 250
-
ahmad12333
Gjesten222 wrote:Fasit del 1
1) y = 2x -1
2) 3,1 x 10^16
3) x=4, y=6
4) x-y/1 (faktorisering)
5) k= +1, -1
6) 1/2
7) -3
8) a) x = 5/3 b) x = 5, x=-2
9) f(x) < 2x -4 mellom x= 0 og x= 5
10) -3x + 2 (en tangent)
11) 28/45 og 1/45
12) a) finner hypotenus og regner ut eksakte verdier b) 24 (arealsetning), c) 2*sqrt10 (cosinussetning)
13) x= 500 og y = 250
på oppgave 5 fikk jeg at k må være enten 2 eller -2
-
Privatisten
- Pytagoras

- Posts: 5
- Joined: 08/05-2019 16:38
Samme. Dobbeltsjekket svaret også.ahmad12333 wrote:Gjesten222 wrote:Fasit del 1
1) y = 2x -1
2) 3,1 x 10^16
3) x=4, y=6
4) x-y/1 (faktorisering)
5) k= +1, -1
6) 1/2
7) -3
8) a) x = 5/3 b) x = 5, x=-2
9) f(x) < 2x -4 mellom x= 0 og x= 5
10) -3x + 2 (en tangent)
11) 28/45 og 1/45
12) a) finner hypotenus og regner ut eksakte verdier b) 24 (arealsetning), c) 2*sqrt10 (cosinussetning)
13) x= 500 og y = 250
på oppgave 5 fikk jeg at k må være enten 2 eller -2
