Morris_100 wrote:Har noen oppgaver, lekse, som må bli ferdig til onsdagen. Det er slikt hefte, og jeg har ikke matte bok
Jeg er dålig i matte, derfor lurer jeg på om noen kan hjelpe meg?
Et sylyndretformet badestamp kjøpte herr. Nilsen.
Høyden var: 100 cm. Diameteren var: 135 cm
Hvor mange liter rommet den?
---
Oppgave 1:
Nilsen kjøpte også et. Deres badestamp rommet 90 liter. De måtte fylle badestampen med bøtter hver gang. Bøttene tok 10 liter vann. En dag skulle de fylle badestampen med 2/3 med vann. Hvor mange møtter måtte de helle i stampen?
---
Oppgave 2:
Det var 3 kanditater til elevrådet fra 10. trinn, 2 fra 9. trinn og 1 fra 8. trinn .
Kanditater til elevrådet:
3fra 10. trinn,
2 fra 9. trinn og
1 fra 8. trinn
Blandt de 6, ble det trokket 2 som skulle være med i elevrådet. Hva er sannsynligheten for at begge kommer fra samme trinn?
---
Oppgave 3.
Lengden på et flag er 11 cm på bildet. Hansen har et virkelig flagg på 3,3 meter. Hvor stor er målestokken på tegningen i forhold til Hansens sitt.
---
Oppgave 4.
Famillien Berg og Ås skal på sirkus.
Bergs billetr bestod av 2 voksen og 2 barne biletter, som kostet tilsammen 1060 kr.
Ås billeterbestod av 1 voksen billet og 2 barne biletter, som kostet til sammen 620 kr.
Hvor mye kostet en Voksen billet og en Barne billet?
---
Oppgave 5:
En bilfører øker gjennomsnittsfarten fra 80 km/h til 90 km/h. Hvor mye sparer han per mil (tror det er snakk om tid, står ikke noe :O )
---
Oppgave 6 (trenger å sjekke om det er rett)
Code: Select all
a - b - 3a - 2b - a + 2
-- --- -------- ---
3b 2a 4a 12b
Dette er egentlig imot min religiøse overbevisning, men han mente jo vi var kule så da klarte jeg ikke å la være.
Oppgave 1
Volumet til en sylinder: hvor
r=radius og
h=høyde
Når en vil ha det i liter så må en gjøre om cm[sup]3[/sup] til dm[sup]3[/sup]
1dm[sup]3[/sup]=1000cm[sup]3[/sup]
Badestampen rommet ca 1431 liter
Oppgave 2
Antar her at det ikke har noe å si i vilken rekkefølge disse blir trukket.
Det er da et uordnet utvalg uten tilbakelegging. Formelen for det er:
For å finne ut hvor stor sannsynligheten er for å trekke 2 fra samme årstrinn så bruker vi:
Antall mulige er
For å finne antall gunstige så teller en opp hvor mange av de 15 forskjellige måtene å velge 2 stk fra 6 på som er 2 stk fra samme årstrinn.
Fra 8. årstrinn er det ingen muligheter, siden det kun er 1 stk som stiller til valg
Fra 9. årstrinn er det 1 mulighet siden det er 2 stk til valg
Fra 10.årstrinn er det muligheter
Antall gunstige blir da 4
P(2 fra samme trinn)=
Oppgave 3
Målestokk uttrykkes vanligvis som en brøk på denne måten:
I denne oppgaven er det oppgitt at et flagg på en tegning er 11cm(=0,11m) og et flagg i virkeligheten er 3,3m. Målestokken blir da:
Oppgave 4
Her har du et likningsett med 2 ukjente og 2 likninger:
V=voksenbillett
B=barnebillett
Får oppgitt følgende
(1) 2V+2B=1060
(2) 1V+2B=620
Vi trekker likning (2) fra likning (1) og får at V=440
Setter så V inn i likning (2):
440+2B=620
2B=180
B=90
Oppgave 5
Her kan det være enklest å regne ut tiden for 80km/h og for 90 km/h
80km/h:
90km/h:
Han sparte
Oppgave 6
Her forstår jeg ikke helt hva du mener. Dette er jo ingen likning som jeg klarer å se i hvert fall. Det som går an er å å skrive dette enklere.
Fellesnevneren her er 12ab, utvider derfor alle uttrykkene sånn at de får fellesnevner: