Matematikk 1P

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

TikkaMoSalah
Pytagoras
Pytagoras

Jeg mente en halv pakke bagett. Ettersom jeg delte bagett pakke prisen i 2. Dette skyldes at det var 2 baguetter i den ene pakken, og hun skulle bare ha 1
Byremo
Noether
Noether

Ja, du skriver noe og så regner du ut noe annet (som sånn sett er riktig). Ellers var din del 1 nesten uleselig.

Andre som fikk 6 i dag? :D
SKA
Pytagoras
Pytagoras

Byremo wrote: 19/06-2025 20:05 Ja, du skriver noe og så regner du ut noe annet (som sånn sett er riktig). Ellers var din del 1 nesten uleselig.

Yessir! Gikk hele veien i både 1P og R1!

Storfornøyd!

Gratulerer til deg óg!
Byremo
Noether
Noether

SKA wrote: 19/06-2025 21:32
Byremo wrote: 19/06-2025 20:05 Ja, du skriver noe og så regner du ut noe annet (som sånn sett er riktig). Ellers var din del 1 nesten uleselig.

Storfornøyd!

Gratulerer til deg óg!
👍🏻

Hva synes du om vanskelighetsgraden på eksamen i P1 og R1 kontra tidligere oppgaver?

For min del var det heldigvis nok å sitte noen timer på kvelden i 2 uker og regne gjennom pensum og tidligere eksamensoppgaver 😄
SKA
Pytagoras
Pytagoras

Byremo wrote: 20/06-2025 02:05
SKA wrote: 19/06-2025 21:32

Storfornøyd!

Gratulerer til deg óg!
👍🏻

Hva synes du om vanskelighetsgraden på eksamen i P1 og R1 kontra tidligere oppgaver?

For min del var det heldigvis nok å sitte noen timer på kvelden i 2 uker og regne gjennom pensum og tidligere eksamensoppgaver 😄
Personlig synes jeg at vanskelighetsgraden på 1P og R1 sammenliknet med tidligere år var noenlunde lik, men en ting som jeg synes skilte de var at de nyere settene hadde flere "sekseroppgaver".

Min opplevelse er at tidligere eksamener hadde et jevnt nivå gjennom hele settet, hvor de i år hadde gjort (les dette på en ydmyk måte) de lette oppgavene svært lette, men de vanskelige svært vanskelige. Noen oppgaver var jo også "nærmest" identiske som tidligere gittte. Jeg fikk feks ikke til siste oppgave i R1, men det gikk fortsatt helt fint. Et annet eksempel er at i 1P så var de vanskelige svært vanskelige (etter min mening) for elever som feks kun har hatt 2P eller har 1P for første gang.

Hva med deg?
Byremo
Noether
Noether

SKA wrote: 20/06-2025 10:15
Personlig synes jeg at vanskelighetsgraden på 1P og R1 sammenliknet med tidligere år var noenlunde lik, men en ting som jeg synes skilte de var at de nyere settene hadde flere "sekseroppgaver".

Min opplevelse er at tidligere eksamener hadde et jevnt nivå gjennom hele settet, hvor de i år hadde gjort (les dette på en ydmyk måte) de lette oppgavene svært lette, men de vanskelige svært vanskelige. Noen oppgaver var jo også "nærmest" identiske som tidligere gittte. Jeg fikk feks ikke til siste oppgave i R1, men det gikk fortsatt helt fint. Et annet eksempel er at i 1P så var de vanskelige svært vanskelige (etter min mening) for elever som feks kun har hatt 2P eller har 1P for første gang.

Hva med deg?
Jeg kan kun uttale meg om 1P, men mitt inntrykk er at de har tatt ned vanskelighetsgraden et lite knepp kontra tidligere eksamenssett. Jeg klarer heller ikke å se hvilke oppgaver som skulle filtrere 6-er elevene fra 5-er elevene. Den siste oppgaven på del 2 var nok ment å skulle redde mange fra stryk. Så da har vi litt uenige synspunkt på denne eksamen 🧑🏻‍🎓

Jeg finner det pussig at man kan ta 6-eren i R1 uten å klare noe på oppgave 5 i del 2. Leverte du helt blankt på den? Var din besvarelse ellers feilfri i R1? Hadde du noen feil på 1P?
Post Reply