Hvordan bør jeg velge mellom R1 og S1 i VG2?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
lyly19
Fibonacci
Fibonacci

Hei! Jeg går VG1 og må snart bestemme meg for om jeg skal velge R1 eller S1 i VG2. Jeg liker matematikk, men er ikke helt sikker på om jeg skal gå videre med realfag eller mer økonomirettet fag senere. Hva er de største forskjellene mellom R1 og S1 i praksis, og hvilke muligheter lukker jeg hvis jeg velger S1 i stedet for R1?
SveinR
Abel
Abel

Det er litt vanskelig å gi råd om dette per dags dato - læreplanen for S1/S2 kommer til å bli endret fra og mest høsten 2026. Men den vil nok være relativt klar i vår (ryktene sier den skal på høring i mars 2026), så man vet litt mer da. Hovedforskjellen i dag på S og R er at S-matten har sannsynlighet og statistikk mens R-matten har vektor-regning og romgeometri.

Men om vi antar at opptakskrav til studier forblir de samme som i dag, så er det et par ting man utelukker ved å velge S fremfor R: Først og fremst siv.ing. og andre fysikktunge studier, som krever R2. Det er også noen studier hvor det kan holde med R1 mens man må ha full fordypning, S1+S2, om man går S-løpet. Dette gjelder bl.a. medisin, men der vil jeg mene man har veldig mye mer bruk for matematikken man lærer i S-løpet enn i R-løpet. Når det gjelder økonomistudier så er disse veldig forskjellige: Noen krever ingen spesielle matematikkfag, mens andre krever R1/S1+S2.
Post Reply