Spørsmål om basis og ortonormalitet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Guest

Når jeg skal lage en ortonormal basis av de to vektorene [-2,3,1,0] og [-a,0,0,1], holder det da at jeg tar [-2,3,1,0] * [-a,0,0,1] = 0 og finner a, og deretter tar begge og deler på sin egen lengde, er det da orthonormale?
Guest

De er ortonormale når de er ortogonale og av lengde 1, så svaret på spørsmålet er - ja.
Guest

Så hvis man har to vektorer, og gjør som jeg sier ovenfor, så trenger man ikke bruke Gram-Schmidt? Når er det man bør bruke GS da?
Guest

Utgangspunktet for GS er at man har en mengde med lineært uavhengige vektorer fra et vektorrom V. Disse danner en basis B for et underrom U av V. GS hjeper oss med å finne en annen basis for U, der alle basisvektorene er ortogonale. Når det er mange vektorer hentet fra høyeredimensjonale rom, blir situasjonen lett uoversiktlig og vi trenger en systematisk måte å få dette til på.
I ditt tilfelle er det bare to vektorer og man kan lett finne a slik at ortogonaliteten er oppfylt uten å bruke GS.
Post Reply