Valutta

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Pliis

Hei, kan dere fortelle alt dere vet om valutta? (A)
lille_meg=D

hei! du trenger bare huske en liten trekant:

n
-------
u | k

n= NOK
u= utenlandske
k= kurs

eks: skal d finne ut hvor mye norske er i utenlandske,så ganger du bare de utenlandske kronene med kursen og voila!

skal du derrimot fine kursen,så deler du bare de norske med de utenlandske...forstod du?
streken under n-e er liksom en delestrek,mens streken mellem u-en og k-en er et gangetegn.... :)
Guro_

Åja, takk, det visste jeg ikke! :)
Forresten noen som vet hva ordet betyr? Læreren min sa at vi skulle være veldig nøye, og til og med forklare opprinnelsen til de forskjellige tingene.
Magnus
Guru
Guru

Valuta er primært enhet for eller benevning på betalingsmiddel for ett eller flere land. En sekundær betydning er pengeverdi, da som regel i ordsammensetninger. Ordet kommer opprinnelig fra det latinske ordet valeo, som betyr «gjelder» eller «er verdt».
http://no.wikipedia.org/wiki/Valuta
Guro90
Noether
Noether

Takk ^^ Søkte på wikipedia tidligere, men fant akkurat ut at det skrives valuta og ikke valutta :P haha.. ikke rart jeg ikke fant noe!
Post Reply