Noen som kan anbefale bøker for selvstudie til 1mx

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
EvenT

Hei

Har for tiden 1mx på skolen. Kan det meste fra første halvår, men har ikke følgt like godt med andre halvår. Tenkte derfor å studere litt på egenhånd nå før eksamen og tentamen. Noen som kan anbefale noe bøker? Evt. hvor de selges. Den vanlige matteboken er ikke beregnet for selvstudium.

På forhånd takk :)
Jon Blund

I tillegg til bøkene anbefalt over, vil jeg anbefale "Matematik på nytt" fra NKI-forlaget.

Pensum omfatter vel ikke 1MX, men boken er beregnet for selvstudium og er etter min mening et godt oppslagsverk for det grunnleggende.
EvenT

Takk for gode forslag :)

Fant akkurat en utrolig bra regelbok under "ressurser" på denne siden. Den ga meg svar på det meste jeg lurte på, i tillegg sendte læreren meg noen eksempler med fremgangsmåte på mail.

Det er allikvel to ting jeg ikke forstår. Hvis noen har tid til å hjelpe meg blir jeg veldig glad.

Her er to oppgaver jeg sliter med å regne for hånd. Jeg hadde blitt veldig glad hvis noen kunne vist litt hvordan jeg går frem for å regne slike oppgaver.

Image
Toppris
Maskinmester
Maskinmester

Oppgave 1

Her står det forklart hvordan du faktoriserer andregradsligninger.

ax[sup]2[/sup]+bx+c=a(x-x[sub]1[/sub])(x-x[sub]2[/sub])

Løser du ligningen får du x[sub]1[/sub]=[tex]\frac{2}{3}[/tex] og x[sub]2[/sub]=-2.

Da får du:
3x[sup]2[/sup]+4x-4=3(x-[tex]\frac{2}{3}[/tex])(x+2)

Oppgave
Det meste som du trenger i denne oppgaven finner du her.

1
Her finner du sannsynligheten ved å ta antall gunstige og dele på antall mulige.
[tex]P(G)=\frac{\text{antall gutter}}{\text{antall elever totalt}}=\frac{12}{28}=\frac{3}{7}\\P(J)=\frac{16}{28}=\frac{4}{7}\\P(M)=\frac{7+12}{28}=\frac{19}{28}[/tex]

2
Her er det snakk om betinget sannsynlighet. Det vil si, hvis du vet at en hendelse har inntruffet hva er da sannynligheten for at en hendelse inntreffer.
P(G|M) betyr da: Gitt at du vet at eleven velger å ta matte videre, hva er sannsynligheten for at det er en gutt.
Det du da trenger er produktregelen for avhengige hendelser.
[tex]P(A|B)=\frac{P(A\bigcap B)}{P(B)}[/tex]
[tex]P(G\bigcap M}=\frac{7}{28}=\frac{1}{4}[/tex]
[tex]P(G|M)=\frac{P(G\bigcap M)}{P(M)}=\frac{1/4}{19/28}=\frac{7}{19}[/tex]
Resten av oppgave 2 klarer du selv :D

3
Denne er ganske lik oppgave 2, husk at [tex]P(A\bigcap B)=P(B\bigcap A)[/tex]

4
Uavhengige hendelser er hendelser som ikke "påvirker" hverandre. Det vil si, dersom du vet at en hendelse B har inntruffet så vil ikke det påvirke sannsynligheten for at hendelse A inntreffer.
Matematisk betyr det: P(A|B)=P(A)
Skal du sjekke om G og M er uavhengige så kan du se om P(G|M)=P(G). Av resultaten ovenfor så ser du at dette ikke stemmer og hendelsene er dermed ikke uavhengige.
Post Reply