Spørsmål
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hei, dette har ikke noe med matte å gjøre, men jeg håper tråden ikke blir slettet før jeg får svar fordi dette er viktig å vite for meg. Her får man svar fort, så jeg prøver her. Jeg skal ha eksamen i Geografi i morgen, skriftlig, og har en 2 fra før. Hvis jeg i morgen får 1, blir det da den nye karakteren jeg får, eller er det bare hvis karakteren er likt eller bedre at det teller? Er ikke så godt forberedt og frykter det verste, selv om jeg tror jeg skal klare å bestå, og med litt lesing i natt klare mer enn 2. Håper dere ikke sletter denne, trenger svar fort. Takk!
Det betyr at dersom jeg stryker her, så må jeg ta det opp om igjen og den 2-eren jeg hadde fra før av ikke teller, det blir liksom strøket? Æsj
Tror ikke jeg stryker egentlig, men hvem vet, skal i hvertfall lese hele natta nå. Men stryker jeg, så har jeg strøket liksom, 2-eren blir borte? Trenger bare å bestå matte nå så har jeg bestått alle og kan komme inn på hio (høgskolen i oslo) da det kreves at alle fag er bestått. Tar jeg en stor risk her ved å ta opp Geografi, og kan risikere å få stryk på vitnemålet her også?

Du er nødt å møte til eksamen, ellers får du stryk dvs. ikke godkjent faget. Toeren vil stå, men vil ikke telle. Eneste måten å slippe eksamen er å få en legeerklæring på at du er syk, men da må du ta eksamen senere.
Hei, jeg er i store problemer nå og trenger hjelp. I dag skulle jeg ha tatt eksamen i Geografi, men forsov meg og våknet nettopp. Satt lenge hele natta og leste og tenkte at det ville bli bra med noen timer søvn slik at jeg er klar for eksamen. Men jeg forsov meg, da jeg har hatt fri fra høgskolen der jeg studerer og har blitt vant med å sove ut.
Vet at jeg må få legeerklæring for å ta en ny eksamen, men det lurer på, hva skjer nå? Siden jeg ikke tok eksamen, blir det da sett på som om jeg aldri har tatt den, og jeg ikke får karakter i faget, men beholder tidligere karakter. Jeg hadde en 2 i Geografi i standpunkt, og tenkte jeg skulle forbedre den, men nå har jeg ødelagt det helt på egen hånd, og er veldig lei meg. Teller den 2-eren jeg har fra før nå, eller blir den også strøket? Håper ikke dette selvfølgelig, men hvem vet, trenger svar på det. Disse karakterene vil jo bli sendt til den skolen jeg gikk på, og vil de da skrive 1 på Geografi istedenfor 2? Da må jeg ta den om igjen og får ikke bestått faget? Er det ikke slik at jeg som privatist får beholde karakteren fra før uansett hvilken resultat man får på eksamen? Jeg sitter og skjelver nå, og har aldri følt meg mer elendig enn det jeg er nå!
Vet at jeg må få legeerklæring for å ta en ny eksamen, men det lurer på, hva skjer nå? Siden jeg ikke tok eksamen, blir det da sett på som om jeg aldri har tatt den, og jeg ikke får karakter i faget, men beholder tidligere karakter. Jeg hadde en 2 i Geografi i standpunkt, og tenkte jeg skulle forbedre den, men nå har jeg ødelagt det helt på egen hånd, og er veldig lei meg. Teller den 2-eren jeg har fra før nå, eller blir den også strøket? Håper ikke dette selvfølgelig, men hvem vet, trenger svar på det. Disse karakterene vil jo bli sendt til den skolen jeg gikk på, og vil de da skrive 1 på Geografi istedenfor 2? Da må jeg ta den om igjen og får ikke bestått faget? Er det ikke slik at jeg som privatist får beholde karakteren fra før uansett hvilken resultat man får på eksamen? Jeg sitter og skjelver nå, og har aldri følt meg mer elendig enn det jeg er nå!
Du må jo si at du tar faget som privatist. Da skal du ende opp med 2'eren du allerede har. For privatister så gjelder beste karakter. Du får ringe å høre med fylkeskommunen, de ordner det.Anonymous wrote:Hei, jeg er i store problemer nå og trenger hjelp. I dag skulle jeg ha tatt eksamen i Geografi, men forsov meg og våknet nettopp. Satt lenge hele natta og leste og tenkte at det ville bli bra med noen timer søvn slik at jeg er klar for eksamen. Men jeg forsov meg, da jeg har hatt fri fra høgskolen der jeg studerer og har blitt vant med å sove ut.
Takk for kjapt svar, jeg setter stor pris på det, og håper det du sier her er riktig. Jeg var jo ikke syk heller, skulle bare ha øvd hele dagen og lagt meg tidlig, men istedet måtte jeg sitte oppe hele natta og tenkte å sove i to timer før eksamen men jeg sovet helt ut til elleve. Det jeg er redd for er at den karakteren jeg får nå i Geografi,det vil si 0 eller 1, blir sendt til den vgs jeg gikk på,og de setter den som eksamenskarakter på vitnemålet. Da er det jo ikke ett vitnemål, men bare ett kompetansebevis når man ikke har bestått alle fag. Har tatt eksamen i matte for to uker siden og det var opprinnelg det eneste jeg faget jeg manglet, og bare tenkte å forbedre Geografi for å øke studiepoeng, men det gikk jo rett i søppel i dag. Jeg er en dum gutt, men håper det er riktig det du sier.
Sendte e-mail til utdanningsetaten angående problemet og fikk følgende svar: "Som privatist vil du alltid kunne beholde karakteren du har fra tidligere.
Dersom du ikke har avlagt eksamen vil du bare bli registrert som ikke møtt.
Det blir ikke registrert noen karakter."
Da blir det ikke registrert, og jeg puster lettet ut nå, men skammer meg fortsatt over innsatsen min. Nå kan jeg enten glemme dette og gå videre, eller så kan jeg dra til fastlegen, få en slags legeerklæring hvis det er mulig, og ta en utsatt eksamen i Geografi. Hvis jeg får dokumentasjon fra legen nå så er det klart for ny eksamen, og denne gang skal innsatsen være 100 ganger bedre enn før. Tror jeg begynner med en gang nå. Takker de som svarte meg og takker moderator for å ikke slette denne tråden, det kunne fullt ut forsvares da dette ikke har noe med matte å gjøre. Snakkes
Dersom du ikke har avlagt eksamen vil du bare bli registrert som ikke møtt.
Det blir ikke registrert noen karakter."
Da blir det ikke registrert, og jeg puster lettet ut nå, men skammer meg fortsatt over innsatsen min. Nå kan jeg enten glemme dette og gå videre, eller så kan jeg dra til fastlegen, få en slags legeerklæring hvis det er mulig, og ta en utsatt eksamen i Geografi. Hvis jeg får dokumentasjon fra legen nå så er det klart for ny eksamen, og denne gang skal innsatsen være 100 ganger bedre enn før. Tror jeg begynner med en gang nå. Takker de som svarte meg og takker moderator for å ikke slette denne tråden, det kunne fullt ut forsvares da dette ikke har noe med matte å gjøre. Snakkes

Tror nok det er liten sannsynlighet for at de holder en eksamen kun for deg, men det er lov å gjøre et forsøk. Er du nødt å forbedre denne karakteren? Vil tro det du gjør på høgskolen teller mer enn en geografikarakter.
Chuck Norris has counted to infinity - twice
Det er bare ett-årig studie jeg går på, liker det, men det er ikke det jeg vil mest. Men skal nok prøve å skaffe meg jobb hvis jeg ikke består matte, som er det eneste faget jeg ikke har bestått. Består jeg den så kan jeg søke på Høgskole i Oslo, vil ta Revisjon der. Har alltid vært interessert i økonomi, men så er det denne matten. Tok Geografi og Eldre Historie for å forbedre litt der, da jeg hr 2 i begge, og kanskje da er det en bedre sjanse for å komme inn. For å få en bra karakter i disse to fagene må man bare lese og gjøre det,hvis man bare vil nok så er det god sjans for 5 og 6.