Formlighet

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Italiaaagirl

Hei, når det er en trekant eller no, og man skal forklare hvorfor den er formlik eller no, hvordan kan man forklare dette?? mange har prøvd og forklare meg, men jeg forstår det ikke ,så hvis noen kan prøve å gi meg en god forklaring hadde jeg vært veldig takknemlig!!

takk<3<3
Frida

Hei!

Du ser to helt like trekanter på et ark, bare at den ene trekanten er større enn den andre. Så prøver du å plassere den minste trekanten oppi den større. Da vil du med en gang se at den mindre trekanten bare er en mindre utgave av den store trekanten.

Et godt tips til deg, er å tegne to formlike trekanter på et ark - klipp dem ut - og prøv den lille trekanten opp mot den store.

Hvis du skal bevise at trekantene er formlike, må du se etter om noen av vinklene er like. F.eks. at vinkel A i trekant ABC er like stor som vinkel D i trekant DEF. Skjønner?

Mvh Frida
italiaaaagirl

Takk frida<3:)

nå skjønte jeg det litt bedre:)
Post Reply