tetthet
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hei. Lurer på en oppgave fra eksamen. Jeg skulle finne tettheten til sukker, og fant ut at 700 gram sukker ville bruke ca 8,2 dl plass i et litersmål. Får ikke sove før jeg finner ut dette svaret - håper noen kan hjelpe.... en sliten elev
Det kommer an på hva massetettheten er.Lurer`n wrote:Hei. Lurer på en oppgave fra eksamen. Jeg skulle finne tettheten til sukker, og fant ut at 700 gram sukker ville bruke ca 8,2 dl plass i et litersmål. Får ikke sove før jeg finner ut dette svaret - håper noen kan hjelpe.... en sliten elev
Det er jo luft mellom sukkerkornene som vi må ta hensyn til. Hvis 700 g fyller 8,2 dl, finner vi totalmassetetthet (luft + sukker) slik:
700g/0,82 l = 853,7 g/l
Typisk porøsitet (luftfylt volumandel) i et slikt materiale, er 0,2 til 0,3. For å få selve sukkerets tetthet deler vi derfor på det "sukkerfylte" volumet, 0,7 - 0,8. Da får vi (utfra dine tall) at sukkerkrystallenes tetthet er ca 1070 - 1220 g/l.
700g/0,82 l = 853,7 g/l
Typisk porøsitet (luftfylt volumandel) i et slikt materiale, er 0,2 til 0,3. For å få selve sukkerets tetthet deler vi derfor på det "sukkerfylte" volumet, 0,7 - 0,8. Da får vi (utfra dine tall) at sukkerkrystallenes tetthet er ca 1070 - 1220 g/l.
Takker så mye - svaret mitt var det samme, g/l - men var redd det skulle mer avansert enn så - nok mange andre enn meg som var usikre på den oppgaven der. Men sov nå godt uansett