Eksamen er ferdig

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Matte-Damå
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 20/05-2006 17:48

Hei alle sammen :D

Nå er eksamen ferdig, noen som vil dele tanker om den med de andre her???

Personlig synes jeg prøven var veldig vanskelig, spesiellt del 2 (!!!)

Den konstuksjonsoppgaven med det trapeset forsto jeg ikke noe av!!!

Noen som hadde problemer med de andre oppgavene???

Klem :wink:
nadeem
Cantor
Cantor
Innlegg: 108
Registrert: 19/10-2005 17:56
Kontakt:

Hei der!

Synes at selve oppgavene i examen var greie. Jeg liker matte, så det gikk fort for meg, kanskje litt for fort? Blir nesten bekymret :roll:

Trapes-oppgaven var litt vanskeligere ja. Tok meg litt tid før jeg skjønte at diogonalen fra 'A' skal trekkes ned til 'C'. Så tegner man en 3 cm bue med origo i punkt c, der denne diagonalen krysser denne sirkelbuen, har du punkt 'E', etter det var det lett. Tok meg 2-3 kladd ark.

Men det mest slitsomme med prøven, var alt kaoset med 4-5 forskjellige type ark, som alle hadde en bestemt hensikt. Det ble så mye rot.

Alt i alt, var det vanskligere å finne fram til de riktige arkene å innføre på, enn det var å finne løsningene 8-)

Når jeg tenker over det, gjorde jeg feil på symmetri oppgaven i del 1, og en rente oppgave c i del 2 eller 3. Kanskje jeg også gjorde feil med en av sannsynlighets oppgavene. Oppgaven spurte om sannsynligheten til at kun 1 av 2 frø skulle spire, dersom hver av dem hadde en spire sannsynlighet på 80%. Jeg kom fram til 24%. Noen som kan bekrefte, avkrefte?

Håper det gikk bra for de fleste :-)

Nadeem.
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

nadeem skrev:Hei der!

Synes at selve oppgavene i examen var greie. Jeg liker matte, så det gikk fort for meg, kanskje litt for fort? Blir nesten bekymret :roll:

Trapes-oppgaven var litt vanskeligere ja. Tok meg litt tid før jeg skjønte at diogonalen fra 'A' skal trekkes ned til 'C'. Så tegner man en 3 cm bue med origo i punkt c, der denne diagonalen krysser denne sirkelbuen, har du punkt 'E', etter det var det lett. Tok meg 2-3 kladd ark.

Men det mest slitsomme med prøven, var alt kaoset med 4-5 forskjellige type ark, som alle hadde en bestemt hensikt. Det ble så mye rot.

Alt i alt, var det vanskligere å finne fram til de riktige arkene å innføre på, enn det var å finne løsningene 8-)

Når jeg tenker over det, gjorde jeg feil på symmetri oppgaven i del 1, og en rente oppgave c i del 2 eller 3. Kanskje jeg også gjorde feil med en av sannsynlighets oppgavene. Oppgaven spurte om sannsynligheten til at kun 1 av 2 frø skulle spire, dersom hver av dem hadde en spire sannsynlighet på 80%. Jeg kom fram til 24%. Noen som kan bekrefte, avkrefte?

Håper det gikk bra for de fleste :-)

Nadeem.
Du har 2 muligheter for at kun 1 frø skal spire, og det er enten at frø 1 spirer og 2 ikke spirer, eller omvendt.

Sannsynligheten for at frø 1 spirer og 2 ikke gjør det er 80%*20%=16%
Sannsynligheten for at frø 2 spirer og 1 ikke gjør det er også 16%
Så sannsynligheten for at kun 1 frø spirer blir da 32%
Gjest

Jeg synes eksamen var grei, men det jeg var ikke forberedt på å vite hvorhen fornøyelsesparken var, hadde bare funnet fylke. Egentlig enkle oppg. på del 3, men prøven hadde jo noen feller for å skille klinten fra hveten. Sikkert en del som ikke gir både 3 og -3 til svar på annengradslikningen
Gjest

syns d va vanskelig prøve eg...:/ Men fikk til en 3p oppg da.. og jeg har 3 i st.pungt :P :twisted:
tmn
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 20/05-2006 15:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Noen som har oppgavetekstene fra eksamen 06?

Jeg har en litt balndet følelse.. er ikke helt sikker hvordan det gikk... synes jeg hoppet mye fram og tilbake mellom oppgavene...
Mvh. Tri Minh Nguyen
røkla
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 20/05-2006 17:17

Jeg syns den var vanskelig! Vanskeligste prøva jeg har hatt noen gang. Synd for meg. :P
Steinur
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 18/05-2006 15:10
Sted: Oslo

jaja, er i hvertfall ferdig nå
røkla
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 20/05-2006 17:17

Jepp, deilig å være ferdig! Fri heeele uka! :D
Svar