hm wrote:hei, skal ha en prøve i sannsynlighet 2mx imorgen og trenger hjelp til noen oppg

helst svar før Midnatt!
1) det er 27 elever i en klasse, vi skal velge 3 elever til en komite. Hva er sannsynligheten for at Hns og Lise blir med i komoteen når vi ikke regner med verv? fasitt ( 1/117)
her skjønner jeg at vi skal bruke nCr formelen på en eller annen måte men alle mulighetene går litt i surr
2) Vi tar for oss tallene 0-10 og trekker ut et firesiffret tall der ingen av tallene kan være like , Finn Sannsynligheten for at5 vi trekker 3186
her trodde jeg at jeg måtte bruke nPr der 10 P 4 og jeg får svaret 5040, altså 1/5040, men fasitten viser 1/4536 :S
håper på raske svar!
regards
Oppgave 1
Dette kan også løses som hypergeometrisk fordeling.
[tex]P(X=x)=\frac{{a\choose x}{{N-a}\choose {n-x}}}{{N\choose n}}[/tex]
Hvor:
a=2
x=2
N=27
n=3
[tex]P(X=2)=\frac{{2\choose 2}{{25}\choose {1}}}{{27\choose 3}}=\frac{1}{117}[/tex]
Oppgave 2
Her regner du først ut hvor mange forskjellige firesifrede tall som finnes.
Sier at det firesifrede tallet ser slik ut: x[sub]1[/sub]x[sub]2[/sub]x[sub]3[/sub]x[sub]4[/sub]
x[sub]1[/sub]: kan ikke være 0 siden det da ville blitt sett på som et tresifret tall. En har altså 9 mulige valg for denne posisjonen.
x[sub]2[/sub]: dette sifferet kan være 0, og det er da 9 mulige valg.
x[sub]3[/sub]: 8 valg
x[sub]4[/sub]: 7 valg
Antall forskjellige firesifrede tall blir da: 9*9*8*7=4536
Sannsynligheten for å trekke ut nøyaktig ett av disse blir [tex]\frac{1}{4536}[/tex]