Bruk av formelhefte på eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Anders C

Hei folkens.. Jeg kom opp i matematikk 2MX, noe jeg egentlig er glad for. Siden det er utrolig mange formler å holde styr på, har jeg skrevet en god del inn på de blanke sidene i formelheftet (det er forresten blått, utgitt av Læringssenteret og koster 30 kroner å kjøpe).

Nå har det seg slik, at alle de blanke sidene er brukt opp. For å være smart, begynte jeg å gå løs på kopieringsbetingelsene, innholdsfortegnelsen osv. med korrekturlakk, for så å skrive over. Og her kommer spørsmålet: Er dette tillatt? Finnes det et fasitsvar på om dette er lov eller ikke? Noen lærere sier at det bare er lov å skrive på de blanke sidene, andre sier at man kan skrive hvor som helst. Det hadde vært veldig kjekt å vite, for dersom det ikke er lov, må jeg skrape bort blankoen eller no sånt med en eneste gang..

Alle svar mottas med stor takk!
Gjest

På eksamen har man vanligvis 2deler, 1 "uten" hjelpemidler og del 2 med alle hjelpemidler.

På del 1 der man ikke kan bruke hjelpemidler har man alikevell lov til å bruke formelsamling uten noen notater. På del 2 står man helt fritt til å skrive hva man vil, jeg vil anbefale å ha 2 stk.
Guest

Det er lov å skrive alle steder i formelheftet, men det er ikke lov å ta vekk noe som er trykket i den. Det vil si at det ikke er lov å ta vekk trykket tekst med blanko! Du kan skrive alle steder ellers. Det er også tillatt å skrive på data og lime arkene inn i formelheftet, men da må du lime de inn oppå en annen side; det er ikke lov å feste flere ark inn i formelheftet.
Guest

Gjest wrote:På eksamen har man vanligvis 2deler, 1 "uten" hjelpemidler og del 2 med alle hjelpemidler.

På del 1 der man ikke kan bruke hjelpemidler har man alikevell lov til å bruke formelsamling uten noen notater. På del 2 står man helt fritt til å skrive hva man vil, jeg vil anbefale å ha 2 stk.
Dette med 2 deler, én uten og én med hjelpemidler har jeg aldri vært borti. Jeg hadde 2MX eksamen i fjor, og da var det i alle fall ikke noen slik oppdeling.

Det jeg har blitt fortalt er at det er tillatt å notere hvor man vil, så lenge man ikke overstryker noe som allerede er trykket i formelsamlingen. Det er dessuten lov til å lime inn/stifte inn maskinskrevne/kopierte sider, men kun så lenge disse arkene ikke dekker til noe som er trykket i boken. Det er ikke lov til å sette inn ekstra sider slik at formelsamlingen får økt kapasitet, og det er heller ikke lov til å lime inn ark som henger løst, slik at man har muligheten til å skrive på baksiden av arkene og på selve siden der arket er festet.

Dette er hva jeg er blitt fortalt.
Guest

Vil annslå det som særs tvilsomt å stryke ut sider med blanko. Slik eg forstår det er det kun blanke sider, som kan brukast. (dvs. om lag 10 sider)

Det er dessutan ikkje lov å ta med meir enn ei formelsamling.
Guest

Finnes det noen offentlige nettsteder der man kan finne bekreftelse, evt. avkreftelse, på at det er tillatt å lime inn ark på en slik måte at formelsamlingen ikke får økt kapasitet?
deltaX
Maskinmester
Maskinmester

• Bruk av elevbok i matematikk (dvs formelsamling med eigne notat)

Vi viser til LS-28-2003 Bruk av elevbok ved sentralt gitt skriftlig eksamen i matematikk – eksamen vår og høst 2004 – videregående opplæring. Ordninga er forlenga til å gjelde også for eksamen våren og hausten 2006.

Vi gjer merksam på at det ikkje er tillate å lime inn nye sider over opphavleg tekst i formelsamlinga. Det kan noterast og gjerast tilføyingar, men den opphavlege teksten og formatet i formelsamlinga skal ikkje bli endra. Nye ark med matematisk innhald kan eventuelt bli limte inn på dei sidene som opphavleg var blanke i formelsamlinga.

Henta frå http://www.utdanningsdirektoratet.no/te ... spx?id=658
Guest

Ingen som har samling med formler, triks o.l. til 1MX på data? :)
Guest

Ok, takk deltaX.
Anders C

Jaja, da får jeg vel bare prøve å få bort blankoen igjen. Det er ikke bortkasta i hvert fall, det viktigste er at jeg følger reglene. Takk for alle de gode svara!
Post Reply