Hei folkens.. Jeg kom opp i matematikk 2MX, noe jeg egentlig er glad for. Siden det er utrolig mange formler å holde styr på, har jeg skrevet en god del inn på de blanke sidene i formelheftet (det er forresten blått, utgitt av Læringssenteret og koster 30 kroner å kjøpe).
Nå har det seg slik, at alle de blanke sidene er brukt opp. For å være smart, begynte jeg å gå løs på kopieringsbetingelsene, innholdsfortegnelsen osv. med korrekturlakk, for så å skrive over. Og her kommer spørsmålet: Er dette tillatt? Finnes det et fasitsvar på om dette er lov eller ikke? Noen lærere sier at det bare er lov å skrive på de blanke sidene, andre sier at man kan skrive hvor som helst. Det hadde vært veldig kjekt å vite, for dersom det ikke er lov, må jeg skrape bort blankoen eller no sånt med en eneste gang..
Alle svar mottas med stor takk!
Bruk av formelhefte på eksamen
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
På eksamen har man vanligvis 2deler, 1 "uten" hjelpemidler og del 2 med alle hjelpemidler.
På del 1 der man ikke kan bruke hjelpemidler har man alikevell lov til å bruke formelsamling uten noen notater. På del 2 står man helt fritt til å skrive hva man vil, jeg vil anbefale å ha 2 stk.
På del 1 der man ikke kan bruke hjelpemidler har man alikevell lov til å bruke formelsamling uten noen notater. På del 2 står man helt fritt til å skrive hva man vil, jeg vil anbefale å ha 2 stk.
Det er lov å skrive alle steder i formelheftet, men det er ikke lov å ta vekk noe som er trykket i den. Det vil si at det ikke er lov å ta vekk trykket tekst med blanko! Du kan skrive alle steder ellers. Det er også tillatt å skrive på data og lime arkene inn i formelheftet, men da må du lime de inn oppå en annen side; det er ikke lov å feste flere ark inn i formelheftet.
Dette med 2 deler, én uten og én med hjelpemidler har jeg aldri vært borti. Jeg hadde 2MX eksamen i fjor, og da var det i alle fall ikke noen slik oppdeling.Gjest wrote:På eksamen har man vanligvis 2deler, 1 "uten" hjelpemidler og del 2 med alle hjelpemidler.
Det jeg har blitt fortalt er at det er tillatt å notere hvor man vil, så lenge man ikke overstryker noe som allerede er trykket i formelsamlingen. Det er dessuten lov til å lime inn/stifte inn maskinskrevne/kopierte sider, men kun så lenge disse arkene ikke dekker til noe som er trykket i boken. Det er ikke lov til å sette inn ekstra sider slik at formelsamlingen får økt kapasitet, og det er heller ikke lov til å lime inn ark som henger løst, slik at man har muligheten til å skrive på baksiden av arkene og på selve siden der arket er festet.
Dette er hva jeg er blitt fortalt.
Vil annslå det som særs tvilsomt å stryke ut sider med blanko. Slik eg forstår det er det kun blanke sider, som kan brukast. (dvs. om lag 10 sider)
Det er dessutan ikkje lov å ta med meir enn ei formelsamling.
Det er dessutan ikkje lov å ta med meir enn ei formelsamling.
Finnes det noen offentlige nettsteder der man kan finne bekreftelse, evt. avkreftelse, på at det er tillatt å lime inn ark på en slik måte at formelsamlingen ikke får økt kapasitet?
• Bruk av elevbok i matematikk (dvs formelsamling med eigne notat)
Vi viser til LS-28-2003 Bruk av elevbok ved sentralt gitt skriftlig eksamen i matematikk – eksamen vår og høst 2004 – videregående opplæring. Ordninga er forlenga til å gjelde også for eksamen våren og hausten 2006.
Vi gjer merksam på at det ikkje er tillate å lime inn nye sider over opphavleg tekst i formelsamlinga. Det kan noterast og gjerast tilføyingar, men den opphavlege teksten og formatet i formelsamlinga skal ikkje bli endra. Nye ark med matematisk innhald kan eventuelt bli limte inn på dei sidene som opphavleg var blanke i formelsamlinga.
Henta frå http://www.utdanningsdirektoratet.no/te ... spx?id=658
Vi viser til LS-28-2003 Bruk av elevbok ved sentralt gitt skriftlig eksamen i matematikk – eksamen vår og høst 2004 – videregående opplæring. Ordninga er forlenga til å gjelde også for eksamen våren og hausten 2006.
Vi gjer merksam på at det ikkje er tillate å lime inn nye sider over opphavleg tekst i formelsamlinga. Det kan noterast og gjerast tilføyingar, men den opphavlege teksten og formatet i formelsamlinga skal ikkje bli endra. Nye ark med matematisk innhald kan eventuelt bli limte inn på dei sidene som opphavleg var blanke i formelsamlinga.
Henta frå http://www.utdanningsdirektoratet.no/te ... spx?id=658
Jaja, da får jeg vel bare prøve å få bort blankoen igjen. Det er ikke bortkasta i hvert fall, det viktigste er at jeg følger reglene. Takk for alle de gode svara!