Praktisk problem..

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Tonje89
Fibonacci
Fibonacci

...hva er det? Jeg skal ha muntlig prøveeksamen i morgen og jeg skal snakke om ligninger. Jeg skal snakke i 15min om ligninger generelt og om et praktisk problem som kan løses ved ligninger.

Jeg har laget ferdig det om ligninger og øvd det inn og greier, så nå gjenstår bare det praktiske problemet mitt. Jeg har bare ikke peiling på hva et praktisk problem er. Jeg hadde vært veldig takknemlig om noen kunne gi meg noen tips om hva et praktisk problem om ligninger kan være?
Knut Erik
Tyrann
Tyrann

Tja, et raskt eksempel:

En gruppe mennesker planlegger en reise til fjerne land. De har fått fiksa seg en avtale der de må betale 1500 kr per person pluss en fastpris på 30 000 for hele turen.

Hvor mange personer må være med på turen for at totalprisen skal være under 100 000 ?

Annet eksempel:
Lydintensitet er gitt ved følgende formel:
L = 10log I + 120
der L = lydstyrken i dB mens I er lydintensiteten i w/m[sup]2[/sup]

Julie jobber på en arbeidplass der hun blir utsatt for en lydintensitet på 1,8*10[sup]-6[/sup]. Hvor mange dB svarer dette til?

Hvor stor er lydintensiteten dersom lydstyrken er 100 dB?
Tonje89
Fibonacci
Fibonacci

Tusen takk :)
Da er ikke mitt forsøk på et praktisk problem så ille. Det er noe lignende som det første du forslo.
Igjen takk! :)
Post Reply