Trenger hjelp til noen tekstoppgaver

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
epnorway
Fibonacci
Fibonacci

Hei, jeg driver å øver til tentamen og lurer på om noen kan si meg svaret på følgende oppgaver (Med forklaring)

Familien Hansen har tre sylinderformede søyler under verandaen på huset sitt. Søylene har en diameter på 30 cm og er 2.5 meter høye.
De skal male søylene med TO lag maling. 1 liter maling dekker 5m2 (fem kvadratmeter)

Hvor mye MALING trenger de?

(Svaret skal bli 2.826 liter [symbol:tilnaermet] 3 liter

Her er en til oppgave:

Formelen for volumet av ei kjegle er V = [symbol:pi]r2h :3

Gjør om formelen slik at du finner et uttrykk for r uttrykt ved V, [symbol:pi] og h

V = Volum R = Radius og H = Høyde

Blir veldig glad om noen kan gi meg en forklaring på enten en eller begge oppgavene. Tusen takk :D
Knuta
Galois
Galois

Overfalten av en rett sylinder er gitt med følgende formel: O=2[symbol:pi]r[sup]2[/sup]+2[symbol:pi]rh Siden topp/bunn arealet ikke skal males trenger vi bare den delen som dekker høyden. Da blir formelen O=2[symbol:pi]rh=2*3.14*0.15*2.5=2.355m[sup]2[/sup] som er arealet pr. søyle. Dette arealet kan ganges med 3 søyler og deretter 2 for antall lag som gir oss totalt 14.13m[sup]2[/sup] som skal males. Deler du dette på 5m[sup]2[/sup] så finner vi ut at vi skal bruke 2.826 liter maling.

Gjør om formelen V=[symbol:pi]r[sup]2[/sup]h/3 med hensyn på r

[tex]V=\frac{\pi r^2h}{3}\\ \ \\3V=\pi r^2h\\ \ \\ \frac{3V}{\pi h}=r^2\\ \ \\ \sqrt{\frac{3V}{\pi h}}=r\\ \ \\r=\sqrt{\frac{3V}{\pi h}}[/tex]
Geogebra: http://www.geogebra.org/cms/
Utfordringer: http://projecteuler.net/index.php?section=problems

[tex]M_{2147483647}[/tex] er ikke et primtall. 295257526626031 deler det.
Post Reply