Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Er litt usikker på hva du helt mener. Tenker du på jorden som en fotball, all massen er samlet i skallet rundt og det består av et digert hullrom?
En gang i tiden plaget dette meg. Jeg må finne ut av det. Hadde litt problemer med at vi blir tiltrukket av sentret i jordkloden, da jeg mente at vi blir tiltrukket at all masse i flere retninger med forskjellige krefter da avstanden er fjorskjellig til de forskjellige stedene/massene.
Etter å ha "delt" opp jordkloden i masse små biter, plassert på forskjellige steder med et dataprogram fant jeg ut at så lenge jeg befinner meg på utsiden av jordkloden ville alt oppføre seg som at all masse var samlet i senter.
Så lagde jeg et eggeskall der all massen var samlet. Pussig nok så lenge jeg var på utsiden av dette skallet oppførte det seg som at jeg ble tiltukket senter. Men med en gang jeg kom på innsiden av skallet ble jeg totalt vektløs.
Konklusjonen jeg dro den gangen var at hvis jeg gravde en bønn som gikk igjennom kloden og steg ned i denne, ville all masse over hin høyde fra sentrum ikke ha noen betydning når vi berenger tyngdekraft. Ergo jo lengre ned du kom mot kjernen jo lettere ville du bli.