Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Du vil trekke et tema, så skal du snakke litt om dette.
F.eks. trekker du trigonometri, så vil det være en selvfølge å presentere sinus- og cosinussetningen (utlede formlene).
Så vil du få ei oppgavene som omhandler dette temaet. Så skal du løse den, og forklare fremgangsmåter.
Jeg hadde 3MX-muntlig på onsdag. Først trekker man et emne man får 30 minutter til å forberede seg på. På denne tiden vil du arbeide med en oppgave til emnet, som skal lede dere inn på hva dere skal snakke om. Etter man er ferdig med den relativt enkle oppgaven, går man videre på litt mer og kompliserte oppgaver innenfor temaet.
Deretter får man en ny oppgave fra et annet tema, som gjerne går ut på å bevise noe.
Til eksempel kan vi ta meg:
Jeg trakk sannsynlighet. Måtte gjøre noen enkle oppgaver om stokastiske variabler, forventningsverdi, varians og standardavvik. Før man gikk videre på normalfordeleningen og rundt den. Så til slutt måtte jeg gjøre noen utregningen om volum av omdreingslegemer og romlegemer med integralregning. Altså komme fram til formlene.