Brøk, faktorisering&forkorting

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hMm
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 21/09-2006 15:56

Hei alle sammen! :D Jeg er ny her :) fikk vite om denne siden da jeg lette etter mattehjelp på google :shock: hoho :P
Over til saken, jeg går i 10., og akkurat nå har vi om brøk (faktorisering og forkorting), og det jeg lurer på er om noen kunne vise utregningen av en oppgave her.. har prøvd og prøvd men kommer ikke fram til det riktige svaret..!

Oppgave:
(faktoriser og forkort)

3x^2y - 6 / x^2y - 2 [= 3 ifølge fasiten]
[Tre X i andre Y minus seks del på X i andre Y minus to :?]


slik regner jg ut, og jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil.. :?

3x^2y - 6 / x^2y - 2
= 3 * x * x * y - 2 * 3 / x * x * y - 2 [< stryke antall x/y/2]
= 3 * 3
= 9
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

[tex]\frac {3x^2y-6}{x^2y - 2}[/tex]

I teller er det to ledd, og begge leddene inneholder 3.
Da trekker vi ut det:

[tex]\frac {3(x^2y - 2)}{x^2y-2}[/tex]

Nå ser du kanskje at du kan forkorte til 3?

En viktig ting å merke seg er at den opprinnelige brøken ikke kan gjelde når [tex]x^2y - 2 = 0[/tex], for det er ikke lov å dele på null. Den ferdigforkortede brøken, "3", gjelder i utgangspunktet selv om [tex]x^2y - 2 = 0[/tex], men dette bør man nevne ved siden av svaret. (I hvert fall på videregående nivå)

Altså:

[tex]\frac {3x^2y-6}{x^2y - 2} = 3[/tex] hvis [tex]x^2y - 2 \not = 0[/tex]

er endelig svar.
hMm
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 21/09-2006 15:56

åÅå.. :D Nå skjønte jeg det! :D Jeg som var så sikker på at fasiten var feil :oops: :P LoL :P Tusen hjertelig takk for hjelpen sEirik! :D:D

<edit>
Jeg skrev Erik og ikke Eirik :shock: men endra på det nu ;):D
[Er litt hyper akkurat nå, har prøvd å løse oppgaver i flere timer, huff, hjernen min trenger en pause :P] thnx once again sEirik :D
Svar