Jeg ble litt forvirret over denne ulikheten
[tex]2x-1<x+2-(1-x) [/tex]
er svaret 0<2 eller kan jeg multiplisere hele ulikheten med x å få x>0?
Ulikhet
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
[tex]2x - 1 < x + 2 - (1 - x)[/tex]
Løser ut parantesen:
[tex]2x - 1 < x + 2 - 1 + x[/tex]
Trekker sammen:
[tex]2x - 1 < 2x + 1[/tex]
Legger til 1 på begge sider:
[tex]2x < 2x + 2[/tex]
Deler på 2 på begge sider: (2 > 0, derfor trenger vi ikke bytte fortegn)
[tex]x < x + 1[/tex]
Vi vet at [tex]x < x + 1[/tex] for alle tall x, derfor er svaret [tex]x \in R[/tex]
... og NEI, du kan aldri multiplisere (eller dividere) med en ukjent i en ulikhet før du vet at den ukjente er større enn null.
Løser ut parantesen:
[tex]2x - 1 < x + 2 - 1 + x[/tex]
Trekker sammen:
[tex]2x - 1 < 2x + 1[/tex]
Legger til 1 på begge sider:
[tex]2x < 2x + 2[/tex]
Deler på 2 på begge sider: (2 > 0, derfor trenger vi ikke bytte fortegn)
[tex]x < x + 1[/tex]
Vi vet at [tex]x < x + 1[/tex] for alle tall x, derfor er svaret [tex]x \in R[/tex]
... og NEI, du kan aldri multiplisere (eller dividere) med en ukjent i en ulikhet før du vet at den ukjente er større enn null.
Kort sagt betyr det at likningen gjelder for alle verdier av x. Uansett hvilket tall du velger, og legger til 1 til det tallet, så vil tallet du får etterpå være større, ikke sant?
[tex]R[/tex] er symbolet for de reelle tallene, dvs. alle tall som kan settes på ei tallinje. (Og det omfatter alle tallene vi skal være borti på dette nivået.)
[tex]\in[/tex] betyr "element i", altså leses [tex]x \in R[/tex] "x element i R". Dette betyr at x er et tall innenfor de reelle tallene.
[tex]R[/tex] er symbolet for de reelle tallene, dvs. alle tall som kan settes på ei tallinje. (Og det omfatter alle tallene vi skal være borti på dette nivået.)
[tex]\in[/tex] betyr "element i", altså leses [tex]x \in R[/tex] "x element i R". Dette betyr at x er et tall innenfor de reelle tallene.